Horner: 'Newey zal nooit als eerste op de rem trappen met dat soort dingen' Formule 1
Formule 1

Horner: 'Newey zal nooit als eerste op de rem trappen met dat soort dingen'

Horner: 'Newey zal nooit als eerste op de rem trappen met dat soort dingen'

Christian Horner verwacht tegen het einde van november de knoop door te hakken met betrekking tot de toekomst van de Honda-motor. Er wordt overwogen om de motor in samenwerking met een andere partij door te ontwikkelen of in zee te gaan met een bestaande leverancier. De deadline wordt door de Red Bull-teambaas op het einde van de maand gesteld omdat het 2022-ontwerp van Red Bull Racing van de gekozen motorleverancier af zal afhangen. Adrian Newey, die het chassis om deze motor heen moet bouwen, wacht geduldig af.

'Adrian zal nooit als eerste op de rem trappen met dat soort dingen', laat Horner weten wanneer hem door Formula 1 gevraagd wordt naar de gedachten van de Britse ontwerper rondom de motorsaga. Het blijkt nu dat Newey zich niet extreem zorgen maakt om de toekomst van de Oostenrijkers. Hij ziet liever dat er een succesvolle deal gesloten wordt, waarna hij wat minder tijd overhoudt om te ontwerpen, dan dat zijn werkgever overhaast met een leverancier in zee gaat.

Horner, die eerder in een vermakelijke anekdote aangaf Newey sneller overgehaald te hebben om naar Red Bull te komen dan tegenwoordig mogelijk is op Tinder, kent zijn collega door en door: 'Hij zal zo lang mogelijk willen wachten totdat wij de deal gevonden hebben met de ideale partner.' De druk omtrent het maken van een keuze komt dus vooral bij de rest van het topmanagement vandaan: 'Natuurlijk moeten we spoedig enkele belangrijke beslissingen nemen.'

Red Bull maakt zich klaar voor transitieperiode

Horner begrijpt dat hij zijn renstal voldoende tijd moet bieden om te wennen aan de door te voeren veranderingen. 'Aanpassingen rondom de motor vergen veel tijd om doorgevoerd te worden en als we een dergelijk project aannemen (het overnemen van de Honda-faciliteiten, red.) dan moet er achter de schermen hard gewerkt worden om dit soepel en tijdig te laten verlopen', vervolgt de Brit.

'Tegen het einde van deze maand willen we daarom onze positie kenbaar maken', besluit Horner, die de Oostenrijkse renstal een deadline stelt. Wanneer de Oostenrijkse renstal besluit het Honda-project door te zetten, kunnen ze dit in samenwerking met enkele partijen doen, waarvan Cosworth en het Oostenrijkse AvL naar voren geschoven zijn als grootste kanshebbers.

Alternatieve opties voor Red Bull

Het team van Max Verstappen kan, wanneer het doorzetten van Honda's werkzaamheden geen optie is, ook besluiten om met een al bestaande leverancier in zee te gaan. Mercedes heeft al aangegeven niet bereid zijn te leveren omdat ze met problemen zouden komen te zitten qua productiecapaciteit. Renault en Ferrari hebben aangegeven wél een samenwerking te overwegen wanneer Helmut Marko aan zou kloppen.

Voorlopig lijkt het er echter op dat Red Bull een middenweg gevonden heeft. Zo stelde Marko dat alle motorleveranciers akkoord zijn gegaan met een plan van Red Bull om de motorreglementen niet vanaf 2021, maar vanaf 2022 te bevriezen. Daarnaast zou in deze compromis de reglementswijziging die nu gepland staat voor 2026 vervroegd worden naar 2025 en zal de nadruk de komende jaren niet op biobrandstof komen te liggen in de F1, maar op elektrisch rijden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws