Waarom Marko een stokje zou kunnen steken voor een samenwerking met Cosworth Formule 1
Formule 1

Waarom Marko een stokje zou kunnen steken voor een samenwerking met Cosworth

Waarom Marko een stokje zou kunnen steken voor een samenwerking met Cosworth

Autosport heeft de keuze van Red Bull Racing voor een partner die de Honda-activiteiten over kan nemen teruggebracht naar twee. Wanneer de Oostenrijkse renstal de huidige motoren van Japanse makelij door wil ontwikkelen, zouden AvL en Cosworth de primaire kandidaten zijn. Toch lijkt de keuze niet zomaar gemaakt, al helemaal omdat Helmut Marko er wat over te zeggen heeft.

Allereerst wordt door het Britse medium AvL uitgelicht. Dit is een bedrijf dat voornamelijk adviseert maar wel ervaring heeft met het produceren van motoren. Zo leveren ze bijvoorbeeld testbanken voor motoren aan de F1-teams en hebben ze recentelijk met Ferrari en Honda samengewerkt. Zij zouden de huidige Honda-motor dus door kunnen ontwikkelen na een aanzienlijke opstartfase.

Een samenwerking met AvL wordt realistisch geacht vanwege het feit dat het bedrijf onder leiding staat van CEO Helmut List, de zoon van de oprichter. De familie List is afkomstig is uit Graz, Helmut Marko eveneens. Daarnaast schijnt dat AvL zeer trots is op haar achtergrond en het feit dat het bedrijf vanuit Stiermarken zo groot geworden is, een gevoel dat Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz en Marko ongetwijfeld met hun landgenoten delen.

Een nadeel van deze samenwerking is dat Red Bull slechts een jaar heeft om de transitie van Honda naar haar nieuwe partner te realiseren. AvL heeft wel wat ervaring in de Formule 1, maar niet genoeg om binnen die transitieperiode een dergelijk proces gestroomlijnd uit handen te nemen van de Japanners. En het andere alternatief heeft dit wel.

Waarom Cosworth aantrekkelijk is

Cosworth, met een hoofdkwartier op slechts dertig minuten afstand van Milton Keynes, levert al V12-motoren voor de Aston Martin Valkyrie, de door Adrian Newey ontworpen supercar die in samenwerking met Red Bull Technology geproduceerd is. Als je het racers pur sang zou vragen, zou dit de ideale oplossing zijn. Maar Marko heeft bij Red Bull een vinger in de pap en de Red Bull-adviseur is niet bepaald een fan van de Britse motorenfabrikant.

In de herfst van 2009 bood Cosworth haar motoren al eens aan aan de Oostenrijkse renstal, volgens informatie van het bovengenoemde medium. Vanaf 2010 wilden ze V8-motoren leveren aan het Formule 1-team en, hoewel de Cosworth-motoren iets zwaarder waren en iets meer brandstof verbruikten dan die van Renault, leverden deze meer vermogen dan het alternatief (de Renault-motoren, red.). Het ging er bij de Red Bull-leiding niet in.

AvL tegen Cosworth

Welke van deze twee opties zal Red Bull kiezen, als ze überhaupt verder willen met het Honda-project? Het blijft de vraag of ze met een snelle leerling (AvL) in zee willen gaan of de fabrikant die alle expertise al bezit (Cosworth). De uitvoerend directeur van Cosworth, Bruce Wood, is een expert op het gebied van krachtbronnen en zou de Honda-motor zonder twijfel door kunnen ontwikkelen, maar de aantrekkingskracht van een verbintenis in het Oostenrijske Stiermarken zou voor de Red Bull-leiding groter kunnen zijn.

3 claps
3 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws