AMuS: 'Ferrari en Renault akkoord met nieuw motorplan Red Bull' Formule 1
Formule 1

AMuS: 'Ferrari en Renault akkoord met nieuw motorplan Red Bull'

AMuS: 'Ferrari en Renault akkoord met nieuw motorplan Red Bull'

De motorsaga waar Red Bull Racing zich in bevindt na het vertrek van Honda is nog niet afgelopen. Een bevriezing van de motorreglementen leek door de helft van de motorleveranciers in eerste instantie niet gewenst. Red Bull zou op die manier haar Honda-motor ook in de komende jaren kan blijven gebruiken volgens de specificatie die in 2021 geleverd gaat worden. Na enig passen en meten hebben de diverse partijen inmiddels een compromis gevonden waar alle leveranciers mee kunnen leven.

Renault en Ferrari achten een bevriezing van de ontwikkeling van de motoren namelijk realistisch wanneer deze een jaar later komt dan gepland. Na de Grand Prix van Portugal vond er spoedoverleg plaats tussen Red Bull-Honda, Renault, Ferrari en Mercedes. Red Bull verzocht tijdens deze vergadering de motorleveranciers van de sport om de ontwikkeling van de huidige hybride-motoren stil te leggen zodat zij ook na 2021 gebruik konden maken van de Honda-motor.

In het plan van de Oostenrijkers werd opgenomen dat vrijwel alle componenten van de aandrijfeenheden bevroren zouden worden vanaf 2022. De motoren die aankomende winterstop ontwikkeld zouden worden, zouden dus ook in de vier daaropvolgende seizoenen gebruikt worden. Van het begin af aan bleek Mercedes voorstander van het plan. Met de sterkste krachtbron van het veld zouden zij immers hun dominantie behouden terwijl de andere teams elk seizoen tot 2026 met een achterstand zouden beginnen.

Ferrari en Renault weigerden, uit vrees dat ze op motorvermogen te ver achter zouden lopen op Mercedes. Het voorstel van Red Bull werd afgestoten, moest Red Bull-adviseur Helmut Marko met teleurstelling constateren: 'Zonder een ontwikkelingsstop kunnen we deze complexe technologie niet blijven gebruiken. Daarvoor hebben we een ontwikkelingscentrum nodig zoals dat van Honda in Sakura (Japan, red.).' De droom om het Honda-project voort te zetten ging als een nachtkaars uit.

Red Bull zoekt naar een oplossing

Nu blijkt er echter weer beweging in het verhaal te zitten. In gesprek met Auto, Motor und Sport geeft de Oostenrijker aan dat Ferrari en Renault onder enkele voorwaarden bereid zijn een compromis te sluiten: 'De gesprekken zijn voortgezet en het gaat de goede kant op.' De voorwaarden van de Italianen en de Fransen zijn dat de ontwikkeling pas in 2022 bevroren wordt, zodat er nog een jaar extra aan de motor gesleuteld kan worden, en dat de implementatie van de nieuwe motorreglementen vervroegd wordt naar 2025.

De Formule 1 moet wel een offer brengen om dit plan te realiseren. Zo zou de introductie van de motoren die op biobrandstof draaien, die gepland stond voor 2022, opgeschort worden tot 2025. Een flinke domper voor de duurzaamheidsplannen van de sport, naast het feit dat de autoleveranciers die deelnemen aan de Formule 1 deze technologie goed kunnen gebruiken in straatauto's. Toch lijken alle partijen zich in te willen zetten voor het alternatief.

In plaats van de biobrandstof-krachtbron wil men nu namelijk naar een krachtbron waarvan de primaire aandrijving elektrisch is. Vanaf 2025 zou zestig procent van het vermogen van de F1-bolide elektrisch opgewekt moeten worden, hoewel dat hand in hand gaat met een aanzienlijk grotere accu en een flinke verhoging in gewicht ten gevolge daarvan. 'Wij zijn ook voorstander van een simpele motorspecificatie met alternatieve brandstof die al in 2023 komt, maar daar lijkt geen animo voor te zijn', concludeert Marko.

Wanneer de bevriezing van de motoren verplaatst wordt naar 2022 zal Red Bull één jaar zelf door moeten ontwikkelen. Ze zouden Honda kunnen verzoeken om dit te doen, maar er wordt ook al gesproken over diverse partners die deze taak op zich zouden kunnen nemen. De meest recente berichtgeving van Autosport doet vermoeden dat de primaire kanshebbers op het voortzetten van het Honda-project Cosworth en AvL zijn.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws