Horner: 'We overtuigden Newey sneller dan het tegenwoordig gaat op Tinder!' Formule 1
Formule 1

Horner: 'We overtuigden Newey sneller dan het tegenwoordig gaat op Tinder!'

Horner: 'We overtuigden Newey sneller dan het tegenwoordig gaat op Tinder!'

In een ode aan de driehonderdste Grand Prix van Red Bull Racing hebben Christian Horner en David Coulthard teruggeblikt op hun gezamenlijke periode bij de renstal. Coulthard stond aan de basis van het vormen van de Oostenrijkse renstal en met name het aantrekken van topontwerper Adrian Newey vergde flink wat overtuigingskracht. De Britten delen vermakelijke anekdotes over hoe ze Newey, die toen werkzaam was voor McLaren, naar het team wisten te lokken.

Dietrich Mateschitz, de gedeelde eigenaar en oprichter van het Red Bull-merk, kocht Jaguar Racing na het 2004-seizoen op en toverde het om tot Red Bull Racing. 'Aan het begin van het team hadden we niet eens specifieke doelstellingen gesteld. We moesten gewoon zo snel mogelijk zo hard mogelijk kunnen rijden. Mateschitz is zeer gepassioneerd wanneer het op de Formule 1 aankomt.'

'Hij was al aandeelhouder in Sauber (nu Alfa Romeo, red.) en nadat hij zijn eigen team opgezet had, wilde hij de Red Bull-filosofie toepassen', laat Horner weten bij de Talking Bulls-podcast. De Red Bull-filosofie bestaat volgens de Brit vooral uit het uitdagen van de gevestigde orde en een brutaliteit die tot toen maar weinig voorkwam in de houterige Formule 1-omgeving.

Horner over feestteam Red Bull

Die brutaliteit kwam er zeker, herinnert Horner zich: 'In de jongere jaren kregen wij een beetje een reputatie door de luide muziek die we speelden in de garage en iedereen wilde tickets voor de Red Bull-feestjes in ons energy station. Dat was een van onze doelstellingen van het weekend en daardoor werden we in eerste instantie ook niet echt serieus genomen.'

'Maar daar onder zat de wil om het beste raceteam samen te stellen van de grid. Coulthard was daarin zeer waardevol', vervolgt Horner. De Schot heeft een neusje voor het uitkiezen van de juiste mensen en bouwde een team van sterke werknemers om hem heen. Volgens Horner was het dan ook Coulthard die in zekere zin het huidige Red Bull-team gevormd heeft en de fundering heeft gelegd waar het team nog steeds op teert.

Red Bull jaagt op Newey

Langzaamaan begonnen ze met het aantrekken van sleutelfiguren. Hieronder vallen volgens Horner Jonathan Wheatley (verantwoordelijk voor het pijlsnelle pitstop-team, red.) en Paul Monaghan, voormalig hoofdingenieur en momenteel onderdeel van het hogere management van het team. Een van de belangrijkste heren de Oostenrijkse renstal, Newey, werd in die tijd ook aangetrokken.

Coulthard: 'Adrian is in de afgelopen decennia volgens mij door vrijwel elk Formule 1-team benaderd. Uit zijn voorgaande ontwerpen bleek dat hij nou eenmaal een groot slagingspercentage had als het aankwam op het ontwerpen van succesvolle Formule 1-bolides. Hij was dé man om technische team te leiden. De standaard ligt bij hem torenhoog en met zijn visie daagt hij de rest van het team uit.'

'Horner vroeg wat we dachten van Newey', vervolgt Coulthard, die destijds zijn oren nauwelijks kon geloven. 'Inzetten op Newey leek ons veel te hoog gegrepen en het leek mij dan ook geen realistisch plan.' Horner hield echter aan: 'We planden een dinertje en keken of we het met elkaar kunnen vinden.' Ze wisten hem vrij snel te overtuigen, voegt Coulthard daaraan toe. 'Sneller dan dat het gaat op Tinder!', grapt Horner.

De vrouw van Newey

Coulthard speelde ook in het aantrekken van de Britse ontwerper een belangrijke rol. Hij had immers gedurende zijn perioden bij McLaren en Williams al met de ontwerpen van Newey gereden. 'Coulthard tipte ons bovendien over dat wanneer je met hem een dinertje regelt, dat je dat moet doen met hem én zijn vrouw. De vrouwen nemen namelijk altijd de beslissingen', vervolgt Horner vermaakt. 'Coulthard leidde haar af en daardoor kon ik een goed gesprek voeren met Newey.'

'Het bleek dat we in dezelfde regio van Groot-Brittannië opgegroeid waren en zelfs naar scholen gingen die vrij dicht bij elkaar lagen.' Volgens Horner begreep Newey vrijwel meteen waarom Coulthard zich zo thuis voelde bij de Oostenrijkers, er hing een energie en ambitie die hij bij het traditionele McLaren miste. 'Bovendien sprak de sterke fundering van het team, met de steun van Mateschitz, hem zeer aan.'

'Newey sprak af met Mateschitz en hij verkocht hem de Red Bull-droom. Toen we er achter kwamen hoeveel hij bij McLaren verdiende, werd hij nog bijna op het vliegtuig terug gezet', verklapt Horner grijnzend. 'Maar Mateschitz wist dat hij de man was die ons naar dat hogere niveau zou tillen en trok de portemonnee.' Sindsdien levert Newey elk jaar weer ontwerpen voor Red Bull Racing.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws