Horner verwacht loodzware technische opgave Red Bull: 'Dat werkt nu niet meer' Formule 1
Formule 1

Horner verwacht loodzware technische opgave Red Bull: 'Dat werkt nu niet meer'

Horner verwacht loodzware technische opgave Red Bull: 'Dat werkt nu niet meer'

Christian Horner ziet met vrees hoe Mercedes de afgelopen weken aan vermogen heeft gewonnen. Waar Red Bull Racing lang op aerodynamisch gebied kon compenseren voor het snelheidsverschil, lukte dit in Turkije niet meer. Er staat het team uit Milton Keynes dus een loodzware klus te wachten in de resterende races. Hij verwacht een fascinerend slot van een ontzettend spannend F1-seizoen.

Eerder gaf de Red Bull-teambaas al aan verbaasd te zijn over de snelheid van de Duitse concurrenten. Nu gaat hij dieper in op waar zijn verbazing vandaan komt, maar verklaart hij waarom hij het ook wel enigszins aan zag komen: 'Dit was waarschijnlijk het sterkste optreden van Mercedes dit jaar. Het circuit lag onze bolide nou eenmaal ook minder goed dan die van Mercedes.'

'Wel hebben we twee coureurs op het podium gekregen en zijn we ingelopen in het constructeurskampioenschap. Een positief weekend, dus', vervolgt hij bij Auto, Motor und Sport. Red Bull wist het gat naar Mercedes min of meer gelijk te houden, terwijl Max Verstappen de leiding weer overgenomen heeft in het coureursklassement. Wel heeft Mercedes de motorwissel van Lewis Hamilton door kunnen voeren, wat betekent dat hem vermoedelijk geen gridstraffen meer boven het hoofd hangen voor de rest van het jaar.

Red Bulls gebruikelijke strategie mislukt

Red Bull heeft veel race-weekenden in 2021 overleefd door op aerodynamisch gebied te compenseren voor het relatieve tekort aan motorvermogen. Die vlieger gaat inmiddels niet meer op, moet Horner met pijn in zijn hart concluderen: 'Eerst konden we de topsnelheid van Mercedes neutraliseren met een kleinere achtervleugel. Dat werkt nu helaas niet meer.'

'Vooral bij Hamilton was duidelijk dat hij een voordeel in topsnelheid had, ook met een grotere achtervleugel', meent hij. Mercedes ging voor een grotere achtervleugel zodat de Brit het DRS-detectiepunt tijdens de Turkse Grand Prix niet zou missen, en leverde daarmee op topsnelheid in. Daar was gedurende de wedstrijd echter weinig van te merken, zelfs toen de DRS de gehele wedstrijd niet gebruikt mocht worden.

Horner spreekt van 'fascinerend' slot voor Verstappen en Hamilton

Wie de rest van het jaar het voortouw neemt? Ook de Red Bull-topman durft geen uitspraken meer te doen: 'Het is bijna jammer dat volgend jaar de regelgeving omgegooid wordt. In de eindsprint zou willekeur zeker een rol kunnen spelen. Gridstraffen kunnen nog parten spelen, terwijl ook de weersvoorspellingen de titelstrijd kunnen beïnvloeden. Het worden twee fascinerende maanden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws