Hughes is kritisch op het ontslag van Binotto: 'Je moet teambazen niet verwisselen als gloeilampen' Formule 1
Formule 1

Hughes is kritisch op het ontslag van Binotto: 'Je moet teambazen niet verwisselen als gloeilampen'

Hughes is kritisch op het ontslag van Binotto: 'Je moet teambazen niet verwisselen als gloeilampen'

Mark Hughes is kritisch op het ontslag van Mattia Binotto en verwacht dat dit de basis is van diepgaandere problemen bij Ferrari. Eerder heeft de journalist zich al uitgelaten over het beleid rondom teambazen bij de Scuderia. Ook nu neemt hij geen blad voor de mond en verklaart hij dat het constant ontslaan van mensen zorgt voor angst bij medewerkers.

De problemen bij Ferrari zijn niet veroorzaakt door één persoon. 'Het is een fundamenteel gebrekkige structuur', begint Hughes bij The Race. 'Wie er ook naartoe gaat, zal veranderingen aanbrengen die uiteindelijk niet genoeg zullen zijn om een titelwinnend team te maken, er zal steeds meer druk komen en ze zullen worden ontslagen. Het zal maar doorgaan en doorgaan', benoemt de Brit.

Hughes betwijfelt dan ook of Ferrari opnieuw een team zal kunnen zijn dat constant voor overwinningen kan vechten. 'Of ze dat kunnen combineren met het behouden van de technische voorsprong, ik weet het niet, dat was één van de sterke punten die Ferrari had onder Binotto', vervolgt de journalist. 'Het feit dat Binotto nu weg gaat, zal dat door de cultuur sijpelen en terugkeren als een team waar mensen bang zijn creatief te zijn?'

Hughes: 'Je ontdoet je van de man die het technische succes bracht'

Voor de Scuderia zal dit geen stap zijn richting meer succes. 'Er komen allerlei vragen op. Ik denk dat wat we zien de vroege stadia zijn van een probleem op langere termijn voor Ferrari', vertelt Hughes. 'Ik zie dit niet als het begin van een herstel. Ik zie dit als het begin van diepere problemen', voegt hij er kritisch aan toe. Hij benadrukt dan ook dat het team een grote fout maakte om Binotto te laten gaan. 'Je ontdoet je van de man die je het technische succes heeft gebracht.'

De journalist vindt dat er andere opties waren, waarmee Ferrari beter af was geweest. 'Wat nodig was, was een meer grondige beoordeling van de structurele problemen die er waren', vertelt hij. 'Het feit dat ze meer hebben gepresteerd op het gebied van concurrentievermogen, dat zou de andere dingen in de schijnwerpers moeten zetten, het laat zien hoe onevenwichtig de zaken zijn.'

'Nieuwe mensen worden met dezelfde problemen geconfronteerd'

Hughes zet zijn punt kracht bij door de situaties van andere teams te benoemen. 'Mercedes kwam dit jaar met een hond van een auto. Een vuilniswagen waarmee ze slechte strategische keuzes met banden maakten in Mexico en Austin. Het zou belachelijk zijn om te denken dat Toto Wolff zou vertrekken', vertelt de Brit. 'Red Bull Racing kwam met een fantastische auto, maar hij had veel overgewicht en ze hadden de afstelling verkeerd bij races die te winnen waren. Je hoort niets over: Christian Horner moet gaan.'

Wat dan ook nodig is bij Ferrari, is stabiliteit. 'Het is belangrijk om uit te werken wat het antwoord is op de problemen. Dat is niet om te blijven wisselen van teambazen alsof het gloeilampen zijn, dat is niet het antwoord', benadrukt Hughes. 'Degene die ze inzetten, zal opnieuw met dezelfde problemen worden geconfronteerd.'

'Brawn, Todt en Schumacher stonden geen inmenging toe'

De journalist benadrukt het succes van het trio Ross Brawn, Michael Schumacher en Jean Todt. Nu heeft de Scuderia een situatie waarbij de teambaas meer een werknemer lijkt en niet een echte baas. 'De enige keer dat Ferrari behoorlijk succesvol was en titels kon winnen alsof het kinderspel was, was toen je dat niet had, toen had je een echte baas, je had Todt, Brawn en zelfs Schumacher.'

'Dat trio stond gewoon geen inmenging toe. Ze hielden het buiten de deur en ze zorgden ervoor dat ze zichzelf sterker maakten, zoals Binotto nooit zou kunnen doen. Ze blijven altijd werknemer', voegt Hughes eraan toe. 'Laat de tijd gewoon zijn gang gaan. Dat is wat de geschiedenis laat zien. Daarvoor was het geen succes, toen het dat wel had, was het tot die tijd het meest succesvolle team dat de Formule 1 ooit had gezien', eindigt de journalist.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws