In detail: hoe de Ferrari SF21 op alle vlakken vooruitgang boekt Formule 1
Formule 1

In detail: hoe de Ferrari SF21 op alle vlakken vooruitgang boekt

In detail: hoe de Ferrari SF21 op alle vlakken vooruitgang boekt

Ferrari heeft met de nieuwe SF21 een aantal behoorlijke ontwikkelingen onthuld die de nieuwe bolide een stuk efficiënter moeten maken dan zijn voorganger. Zoals gebruikelijk wilde het team nog niet te diep op de nieuwe onderdelen ingaan. Dat heeft Auto, Motor und Sport ondertussen wel gedaan.

De directie van de Italiaanse renstal heeft tijdens de lancering aangegeven dat het de beschikbare ontwikkelingstokens aan de achterzijde heeft besteed. Om te beginnen met de nieuwe versnellingsbak, deze zou lichter en compacter moeten zijn dan het exemplaar uit de 2020-auto. Hierdoor is er meer ruimte vrijgekomen aan de achterkant om het verlies in downforce door de versimpelde vloer te kunnen compenseren. Ook zorgt een hogere torsiestijfheid voor meer stabiliteit en is de montage ervan overgenomen van Mercedes.

Vanwege de nieuwe krachtbron heeft Ferrari ook de koeling en luchttoevoer moeten aanpassen. Dit is allereerst te zien aan de nieuwe airbox, die breder is dan voorheen. Deze kan hierdoor meer lucht naar de centrale radiator leiden. Daarnaast zijn de sidepods verbeterd, waardoor ze meer koeling toelaten en tegelijk meer lucht naar de bodemplaat sturen. Vlak vóór de nieuwe sidepods is een verandering in verticale en horizontale schotten te zien. Samen met nóg ingewikkeldere bargeboards heeft Ferrari hier een zeer vernieuwend aerodynamisch pakket neergezet.

In detail: hoe de Ferrari SF21 op alle vlakken vooruitgang boekt
In detail: hoe de Ferrari SF21 op alle vlakken vooruitgang boekt

Voorzijde zonder tokens toch redelijk veranderd

Aangezien het team beide ontwikkelingstokens aan de achterzijde van de SF21 heeft besteed, waren ze vrij gelimiteerd in het aanpassen van de neus. Toch is er een nieuwe vleugel op gezet, die een licht veranderde neusstructuur complementeert. Allereerst is de cape lichtelijk veranderd en lijkt deze op het exemplaar van Alfa Romeo. Daarnaast hebben op de voorvleugel de bovenste lamellen meer ruimte gekregen. Hierachter zijn hoekigere remkoelingen te vinden en bovenop de neus heeft Ferrari aan beide kanten vier luchtgeleiders toegevoegd.

In essentie hebben de Italianen een groot deel van het aerodynamische pakket moeten aanpassen om het te laten werken met de herziene achterzijde. De luchtstroom over de auto is van begin tot eind onder handen genomen. Dit is een forse stap, maar die is nodig om het steigerende paard weer terug naar de top te krijgen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws