Is Mercedes de uiteindelijke grote winnaar van de motorbevriezing? Formule 1
Formule 1

Is Mercedes de uiteindelijke grote winnaar van de motorbevriezing?

Is Mercedes de uiteindelijke grote winnaar van de motorbevriezing?

Gaat Mercedes uiteindelijk de grote winnaar zijn van de reglementsbevriezing, en niet Red Bull Racing? Keith Collantine, werkzaam voor RaceFans, heeft de situatie geanalyseerd en komt tot de conclusie dat de Duitse renstal zich in een gunstige positie bevindt. Wel benadrukt hij dat de laatste keer dat de motorontwikkeling stillag, Red Bull maar liefst vier titels op rij wist te behalen. Een definitief voordeel durft hij het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas dus niet toe te schrijven.

'Terwijl het wachten geblazen is op de volledige details van de motorbevriezing, wordt vermoed dat een Balance of Performance-mechanisme er niet doorheen gekomen is', stelt Collantine, die daarmee meteen de kern van het probleem blootstelt. Een Balance of Performance-mechanisme (ook wel BoP, red.), zou er voor moeten zorgen dat wanneer een van de leveranciers voor- of achterloopt wanneer de reglementen bevroren worden, deze leverancier niet jarenlang een oneerlijk voor- of nadeel heeft.

Omdat dit BoP-mechanisme dus (nog) niet meegenomen is in de huidige overeenkomst, zou het kunnen dat Mercedes haar huidige motorvoordeel weet te behouden. De analyse op het Britse autosportmedium kijkt naar de gemiddelde procentuele afstand naar de snelste tijd van het weekend. Waar Mercedes in 2018 en 2019 aardig uitgedaagd werd door directe concurrenten Red Bull en Ferrari, was het in 2020 weer eenzaam aan de top.

Collantine: 'Mercedes' dominantie in 2020 was weer terug op het niveau van de eerste drie jaar in het hybride-tijdperk. De motobevriezing heeft de toekomstige ontwikkelingsslag binnen de sport heel belangrijk gemaakt.' Wanneer een team in de komende periode veel winst weet te boeken bij de ontwikkeling van de motor, dan kan dit van 2022 tot en met 2025 een enorm voordeel opleveren. Gezien Mercedes momenteel op vermogen voorop loopt, zou de bevriezing uit kunnen pakken in het voordeel van de regerend wereldkampioen.

Krabbelt Red Bull op?

Aan de andere kant moet benadrukt worden dat een motorbevriezing vaker gebeurd is in de sport. Wanneer er op vermogen niets te winnen valt, wordt de nadruk bij de teams gelegd op de aerodynamische ontwikkeling en voeren de ingenieurs de boventoon in het kampioenschap. De laatste keer dat dit scenario zich ontplooide wist Red Bull er vier jaar op rij met de titel vandoor te gaan, met Sebastian Vettel aan het roer. Hoewel de deal, zonder BoP, dus momenteel wijst op een voordeel voor Mercedes, kan het ook een tijdperk van dominantie van een van de andere deelnemers inluiden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws