Kijkje in de RB16, waar komen de grote stappen van Red Bull vandaan? Formule 1
Formule 1

Kijkje in de RB16, waar komen de grote stappen van Red Bull vandaan?

Kijkje in de RB16, waar komen de grote stappen van Red Bull vandaan?

Red Bull Racing lijkt steeds een stapje dichter bij Mercedes te komen. Het gat tussen de twee topteams is nog groot, maar de Oostenrijkse renstal is zijn RB16 al flink aan het aanpassen. Hieronder de updates die dit seizoen al zijn doorgevoerd.

Tot aan Silverstone meldden de coureurs veel problemen met de grip: Max Verstappen zei meermaals dat hij problemen heeft met de stabiliteit van de bolide. Red Bull is hierop druk bezig geweest met de voorvleugel aanpassen, maar dit mocht eerst nog niet baten. Uiteindelijk vonden ze een oplossing in de vleugel waar ze het seizoen mee aftrapten: deze werd teruggebracht op de auto maar op verschillende fronten aangepast.

De aangepaste voorvleugel zorgt er voor dat de luchtstromen beter naar beneden worden geleid. Het probleem van de instabiliteit was namelijk terug te herleiden naar de 'turbulentie' in de auto, zo blijkt uit analyses van Giorgio Piola bij Motorsport.

Extra luchtinlaten bij warme Grands Prix

Naast de halo zagen we nieuwe luchtinlaten verschijnen. De luchtinlaten bevorderen de koeling van de Honda-krachtbron, maar is blijkbaar niet altijd nodig: de RB16 kan gemakkelijk aangepast worden wat betreft de koeling, want tijdens een Grand Prix waar de temperatuur wat lager ligt wordt de extra koeling er 'gewoon' weer afgeschroefd.

Ook zit er een extra uitlaat voor de koeling aan de achterkant van de halo, waardoor de warme lucht een stuk makkelijker de bolide kan verlaten. De extra uitlaat zit er altijd op, zelfs als de inlaat bij de halo niet gebruikt wordt.

De achterkant van de RB16

Adrian Newey en de Red Bull-ingenieurs zijn nog steeds op zoek naar een betere achtervleugel voor de RB16. Gedurdende het seizoen zijn er al veel verschillende types gebruikt, wat er op doet lijken dat de ideale achtervleugel nog niet gevonden is.

Onderaan de achterkant zien we ook een aantal nieuwe vleugeltjes. Onder de T-wing zitten bijvoorbeeld nog een aantal vleugels, die aan lijkt te sluiten met de vorm van de koeluitlaat. Beide bolides worden zo af en toe individueel aangepast om sneller de ideale balans te vinden, en dit werpt zijn vruchten af: het gat naar Mercedes wordt langzaam maar zeker kleiner. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws