Liam Lawson kende zijn beste zaterdag tot nu toe in 2025 met een zesde plaats op de startgrid voor de Grand Prix van Oostenrijk. De coureur is hierbij niet enkel zijn teamgenoot letterlijk te snel af, maar weet ook de beide Red Bull Racing-coureurs achter zich te houden, al was dit deels toeval. De Nieuw-Zeelander is hoe dan ook enorm blij met zijn derde startrij op de Red Bull Ring.
Lawsons Formule 1-carrière is er eentje met ups en downs. De coureur kwam twee keer als vervanger van Daniel Ricciardo naast Yuki Tsunoda te rijden en promoveerde naar het hoofdteam Red Bull voor het 2025-seizoen. Dat seizoen begon dramatisch en na twee races werd Lawson al vervangen door diezelfde Tsunoda. Met een zeer goed presterende Isack Hadjar als teamgenoot had de Nieuw-Zeelander het ook bij Visa Cash App Racing Bulls niet makkelijk. In Oostenrijk kwam echter een flinke opsteker: met P6 op de startgrid is Lawson de best gekwalificeerde coureur uit de Red Bull-familie.
De coureur is opgelucht weer eens vanaf een puntenpositie te starten. ‘Het voelt heel lang geleden’, lacht hij voor de camera van Formula1.com. ‘Het is uiteraard heel fijn om een goede kwalificatie te hebben’, vervolgt hij. Het team deed volgens Lawson al langer goed werk, maar in Oostenrijk kwam alles goed samen. ‘We zien wat er de afgelopen races gebeurde achter de schermen. Alles voelde heel goed’, stelt de Nieuw-Zeelander. ‘Ik voelde me heel goed’, voegt hij er nog een essentiële factor aan toe.
Snelheid zat er altijd al, maar kwam er nu pas uit
Lawson lijkt aan te geven dat hij zich in het begin niet helemaal op zijn gemak voelde in de bolide van Racing Bulls. ‘We hebben veel werk verricht aan de auto, ook aan mijn kant, om de auto wat comfortabeler te maken voor me’, vertelt hij. Dit lijkt nu te zijn gelukt, met P6 op de Red Bull Ring als gevolg. ‘Het zat er altijd al, het kwam er gewoon niet uit. Het is fijn dat ik het vandaag kon laten zien’, geeft de Nieuw-Zeelander aan. Toch weet hij ook dat het uiteindelijk om de zondag draait. ‘Morgen is uiteraard de belangrijke dag.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De coureur voelt een duidelijk verschil met de afgelopen weken. ‘Een soepele kwalificatie, om eerlijk te zijn’, antwoordt hij wanneer Lawrence Barretto hem vraagt naar het grote verschil. Bij vlagen deed de Nieuw-Zeelander het goed, maar tijdens de kwalificatie had hij vaak moeite. ‘De afgelopen weken was de snelheid er wel tijdens de vrije trainingen. Canada was sterk, Barcelona was sterk’, noemt Lawson een aantal voorbeelden. ‘De kwalificaties waren dat alleen niet’, voegt hij eraan toe.
Lawson hoopt op puntenfinish, maar verwacht lastige race
Lawson vindt het fijn dat het op uitgerekend de Red Bull Ring allemaal samenkomt. ‘Van alle weekenden, was het fijn dat het dit weekend wel lukte. Er rust druk op ons om het te laten zien’, benadrukt hij. De competitie is bovendien groot. ‘We zijn het hele weekend al kleine aanpassingen aan het doen. We hadden geen tijd om iets te missen, want iedereen jaagt’, stelt Lawson. Die uitspraak wordt ondersteund door het feit dat er naast een Racing Bulls-bolide ook een auto van Stake in de top tien stond, evenals een Alpine, terwijl de Aston Martin er net buiten viel. Geen van deze wagens behoort tot de traditionele vier topteams.
Het grote doel is uiteindelijk één of meerdere punten pakken. ‘Ik hoop het. Op dit moment is de degradatie redelijk en de long runs zijn lastig’, moet Lawson wel realistisch blijven. ‘We hadden een goede long run. In de race, als je midden in het verkeer zit, is het altijd anders’, weet de Nieuw-Zeelander echter ook. Hij verwacht dat veel teams wat trucjes uit de kast zullen halen, hopend op een mooie eindklassering. ‘Ik weet zeker dat er een verscheidenheid aan strategieën zal zijn’, sluit Lawson af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties