Leclerc moet zich inhouden: 'Ik probeer nu nette woorden te gebruiken' Formule 1
Formule 1

Leclerc moet zich inhouden: 'Ik probeer nu nette woorden te gebruiken'

Leclerc moet zich inhouden: 'Ik probeer nu nette woorden te gebruiken'

Ferrari zal de kwalificatie in Singapore het liefst zo snel mogelijk willen vergeten. Zowel Carlos Sainz als Charles Leclerc haalde Q3, maar eerstgenoemde kwam terecht in muur, terwijl de Monegask een goede startplek aan zijn neus voorbij zag gaan vanwege track limits. Leclerc is echter van mening dat het weinig uitmaakt, want ook met zijn gezette tijd was het een teleurstellend resultaat geweest.

De Monegask mocht zich even bij de bovenste helft van de coureurs in Q3 scharen, maar zag al snel dat zijn tijd weer werd afgepakt, waardoor hij zonder tijd kwam te zitten. Enkel zijn teamgenoot staat nog achter hem bij de eerste tien. 'Toen de bandenwarmers werkten, waren we snel, maar in Q3...' verzucht de Ferrari-coureur voor de camera van Viaplay. Het liefst zou hij wat sterke taal gebruiken, maar daar is de FIA niet zo blij mee. 'Ik probeer nu nette woorden te gebruiken, maar om de een of andere reden werkte het niet', drukt hij het daarom zacht uit.

Één ronde met koude banden

Door de crash van Sainz hadden de coureurs bij oprijden van het circuit nog maar één kans om een goede tijd neer te zetten. De koude banden gooiden voor Leclerc echter roet in het eten. 'We hadden maar één ronde', benadrukt hij. 'De voorbanden waren te koud toen ik de pitstraat uitreed', legt hij uit waarom de tijd die hij neerzette enigszins tegenviel. 'We probeerden dit te herstellen, maar de banden waren nog steeds vijf graden te koud', voegt de Monegask eraan toe.

De man van Ferrari moet concluderen dat de banden dus het grote probleem waren. Hij geeft geen nadere uitleg, maar lijkt aan het begin van zijn verhaal aan te geven dat de bandenwarmers van Ferrari ermee ophielden, waardoor hij met koude banden zijn enige kwalificatieronde in Q3 moest gaan neerzetten. 'Als je maar één poging hebt, betaal je daar de prijs voor', was het gevolg voor het team uit Maranello. 'Dit resultaat is helaas verdiend met wat er bij ons gebeurde met de banden', moet hij uiteindelijk vaststellen.

Track limits maken weinig verschil

Leclerc was sowieso al niet tevreden met zijn tijd, maar tot overmaat van ramp bleek hij ook nog track limits aan zijn broek te krijgen en raakte hij de matige tijd kwijt. 'Het zou niet veel veranderd hebben', zegt de coureur er zelf over. Aan de start staat hij achter een drietal langzamere autos, namelijk de Haas van Nico Hülkenberg, de Aston Martin van Fernando Alonso en de Visa Cash App RB van Yuki Tsunoda. Met een duidelijk snellere Ferrari is er dus nog van alles mogelijk. 'Misschien hadden we dan zevende kunnen staan', zet Leclerc, verwijzend naar de tijd die hij kwijtraakte. 'Maar we proberen het in de race te herstellen', blikt hij alvast vooruit op de race.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws