Maatregelen Ferrari tijdens GP Mexico werkten niet: krachtbron raakte alsnog oververhit Formule 1
Formule 1

Maatregelen Ferrari tijdens GP Mexico werkten niet: krachtbron raakte alsnog oververhit

Maatregelen Ferrari tijdens GP Mexico werkten niet: krachtbron raakte alsnog oververhit

De ingenieurs van Ferrari hebben na het Grand Prix-weekend in Mexico goed gekeken naar de krachtbron. De Italiaanse renstal moest haar motor terugschroeven om ervoor te zorgen dat er geen betrouwbaarheidsproblemen zouden zijn, maar dat betekende tegelijkertijd dat de coureurs veel minder performance hadden. Dit was echter niet het enige probleem van Ferrari. In de verbrandingskamer gingen er een aantal dingen mis waardoor de krachtbron alsnog oververhit raakte.

Charles Leclerc en Carlos Sainz kende een dramatisch weekend op het Autódromo Hermanos Rodríguez. De coureurs van Ferrari eindigden op de vijfde en de zesde plek met een flinke achterstand op de rijders van Red Bull Racing en Mercedes. Dat lag vooral aan de performance van de krachtbron achter in de F1-75. In Mexico was het koelen van de auto van groot belang. Aangezien de lucht minder zuurstofrijk is, betekent dat de teams de bolides moeten koelen met minder lucht.

Om de motor koeler te houden, heeft Ferrari haar motor in Mexico teruggeschroefd om zo de eindstreep te kunnen halen. 'De ingenieurs wisten dat ze compromissen moesten sluiten door de ijle lucht, waardoor ze een limiet hebben moeten zetten op het toerental van de turbo naar 103.000 rpm', schrijft de Italiaanse tak van Motorsport.com. Ferrari had gehoopt dat de elektrische systemen hiermee ook efficiënter zouden werken. 'De resultaten in Mexico waren echter een stuk lager dan verwacht.'

Motor Ferrari raakte alsnog oververhit

De problemen van Ferrari lagen echter niet alleen bij de Turbo. Ook in de rest van de krachtbron gingen er een aantal dingen mis. 'In de verbrandingskamer van de motor zat niet de juiste verhouding tussen lucht en brandstof, waardoor de motor oververhit raakte. Hierdoor kon Ferrari haar elektrische systemen ook niet tot het maximale pushen.' In Brazilië moeten deze problemen verleden tijd zijn, aangezien het circuit van Interlagos een stuk lager ligt. Wel lijkt bandendegradatie weer een grote rol te gaan spelen voor de Scuderia.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws