Na de kwalificatie voor de Grand Prix van Monaco weet je vaak wel hoe de vlag ervoor hangt voor de race. Dat is dit jaar toch wat anders. De teams moeten zich op allerlei scenario's voorbereiden met minimaal twee pitstops. Helmut Marko en Max Verstappen blikken vooruit op de race en het strategische spel waar Red Bull Racing mogelijk van kan profiteren.
Marko had gehoopt dat strategische spel vanaf de eerste startrij kunnen aanvangen, maar Verstappen kwam veel tijd tekort in het prinsdom. Het verschil tussen de snelste mannen was voor de negende keer in tien kwalificatiesessies minder dan een tiende van een seconde, maar Verstappen stond op zeven(!) tienden achterstand. De Limburger mag dan ook van geluk spreken dat hij nog op de tweede startrij staat. Williams liet het afweten, Mercedes was al uitgeschakeld, en Lewis Hamilton werd zwaar bestraft vanwege impeding.
Tegenvaller
'Ik ben negatief verrast', gaf Marko toe in gesprek met De Telegraaf na de grootste achterstand van het seizoen voor Verstappen. 'Na de derde vrije training waren we nog optimistisch en zagen we competitief uit, maar de tijden van de coureurs vooraan waren voor ons onbereikbaar. Hoe verder we in de ronde kwamen, hoe lastiger we het kregen met het gripniveau. Ik denk dat Max het maximale heeft gedaan. Meer dan dit zat er niet in.'
In de eerste sector wist Verstappen nog in de buurt te blijven van de coureurs van Ferrari en McLaren, maar in de laatste twee sectoren liep het verschil hard op. 'Ik was onder de indruk van McLaren. Norris heeft het uitstekend gedaan.' De McLaren-coureur pakte zijn elfde poleposition, en zijn eerste sinds de seizoensopener van 2025. 'Hij bleef koel en heeft geleverd. In de race wordt het wel een casino, maar dat past wel bij Monte Carlo', knipoogt de Oostenrijker, die zelf nog niet durft in te zetten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Reageren op McLaren in het casino
'Er kunnen gekke dingen gebeuren, nu iedereen minimaal twee pitstops moet maken', vervolgt de teamadviseur van Red Bull Racing. 'Ik denk dat er wel kansen liggen, maar wij kunnen dat niet beïnvloeden. Als je vooraan rijdt, kun je bepalen wat er gebeurt', verduidelijkt Marko, die denkt dat Verstappen dus moet reageren op wat voor hem gebeurt. 'Het gaat erom welke snelheid McLaren in de race heeft en wanneer we een Safety Car krijgen. In dat geval kan het hele veld binnenkomen voor een pitstop.'
De coureurs moeten echter twee stops maken, dus zelfs bij een Safety Car blijft nog één stop over. Coureurs kunnen bij een Safety Car zelfs twee ronden achter elkaar stoppen, en verder zullen coureurs voor hele vroege en hele late stops kiezen. 'Ik weet het niet', zegt Verstappen over het strategische spel. 'Ik denk dat we in de race geluk moeten hebben met de strategie. Met twee stops kan het zeker interessanter worden. Dat kan positief uitvallen, maar ook negatief. Dat is nu onmogelijk om te voorspellen. Het maakt het op voorhand zeker gecompliceerder. Je moet op elk scenario voorbereid zijn.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties