Marko over budgetoverschrijding Red Bull: 'Daar bouwt Hamilton een nieuwe voorvleugel van' Formule 1
Formule 1

Marko over budgetoverschrijding Red Bull: 'Daar bouwt Hamilton een nieuwe voorvleugel van'

Marko over budgetoverschrijding Red Bull: 'Daar bouwt Hamilton een nieuwe voorvleugel van'

Helmut Marko verbaasde zich over hoe de budgetoverschrijding van Red Bull Racing tot stand kwam. De adviseur van het team uit Milton Keynes dacht dat er een positieve marge van drie miljoen dollar overbleef binnen het plafond van 145 miljoen. Door een boekhoudkundige fout bleek het team er toch overheen te zijn gegaan.

'Het was het eerste jaar van het budgetplafond en de regels waren vaag', vertelt Marko tegenover Auto, Motor und Sport. Hij vond de FIA laat met verduidelijkingen komen. 'We hebben Ernst & Young alles laten controleren, want je moet ergens op vertrouwen. We dachten dat we een soort vangnet hadden van drie miljoen. Uiteindelijk was er nog maar 400.000 dollar over. Met dat geld bouwt Lewis Hamilton een voorvleugel en Haas een geheel nieuwe auto', grapt de Oostenrijker.

De hele budgetrel vond plaats rondom het overlijden van Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz. Hij had ook nog zijn mening moeten geven over de situatie, zegt Marko. 'In de week na Mexico was er een bijeenkomst gepland. Daar kwam het niet meer van.' Wat de Oostenrijker ervan had gevonden? 'Mateschitz heeft tijdens zijn carrière zoveel klappen gekregen en Red Bull heeft de afgelopen jaren met veel beschuldigingen te maken gehad. Er was dus een zekere vechtlust', vermoedt Marko.

Red Bull was vorig jaar het enige team dat over het budgetplafond ging. Dit jaar voorspelt Marko dat het nog veel erger wordt. 'Ik denk dat de huidige status is dat zes teams er overheen zijn', verklaart de Oostenrijkse adviseur. Christian Horner noemde eerder hetzelfde aantal. Vooral één zaak is daar de oorzaak van. 'Inflatie is iets dat in die mate niet berekenbaar was. Zeker als het om energiekosten gaat.'

Red Bull bouwt nieuwe windtunnel: 'Eigenlijk idioot'

De windtunnel is iets wat veel energiekosten oplevert. Red Bull mag door de straf voor de overschrijding minder windtunneltijd gebruiken en dat kan financieel een meevaller zijn. 'Het probleem met onze windtunnel is echter dat het een naoorlogs product is', vertelt Marko. 'Het is opgezet door het Engelse Ministerie van Defensie. Het staat onder monumentenzorg. Het is waanzinnig oud en niet geïsoleerd. Het opwarmen duurt even. Als het buiten koud is, duurt het nog langer.'

Daarom bouwt Red Bull aan een nieuwe windtunnel op de campus in Milton Keynes, waar ook alle andere faciliteiten staan. 'Wat eigenlijk idioot is', vindt Marko. 'Want de hele ontwikkeling gaat richting computersimulaties. Dat is weer vijftig miljoen, omdat de teams het er niet over eens kon worden (om windtunnels te verbieden, red.).'

Mateschitz gaf Red Bull voor zijn dood toestemming om de nieuwe windtunnel te bouwen. Hoe lang het nog duurt voordat die nieuwe windtunnel er staat? 'Het gebouw staat er al. De windtunnel wordt hier praktisch in getrokken. Het duurt waarschijnlijk nog twee tot drie jaar voordat alles klaar is', besluit Marko.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws