Mercedes engineer: 'We hebben minder brandstof gebruikt en de motor opgeschroefd' Formule 1
Formule 1

Mercedes engineer: 'We hebben minder brandstof gebruikt en de motor opgeschroefd'

Mercedes engineer: 'We hebben minder brandstof gebruikt en de motor opgeschroefd'

Het team van Mercedes is het Grand Prix weekend in Japan voortvarend gestart. Zowel in VT1 als in VT2 voerden de beide Mercedessen de lijst aan met een eerste en een tweede plek. Dat berust volgens het hoofd van de afdeling Race Engineering, Andrew Shovlin, echter niet op toeval, maar heeft volgens hem te maken met strategische keuzes.

Vanwege de steeds groter wordende dreiging van Typhoon Hagibis is besloten om de kwalificatie van zaterdag te verplaatsen naar de zondagochtend. Daarmee vervalt VT3. In het uitzonderlijke maar niet ondenkbare scenario dat de kwalificatie op zondag ook wordt afgelast wordt de einduitslag van VT2 gebruikt om de startopstelling voor de race te bepalen. Tijdens VT2 werd al gauw duidelijk dat de teams rekening hielden met dat scenario door korte kwalificatieruns te rijden.

Vrijdagochtend

Andrew Shovlin van het team van Mercedes zegt dat de Duitse renstal het zekere voor het onzekere nam en rekening te houden met het scenario dat VT2 werd omgetoverd tot kwalificatie. 'Deze vrijdag verliep een stuk interessanter dan andere', zo start Shovlin in gesprek met diverse media. 'We moesten ons aanpassen aan het nieuwe programma en hadden daardoor besloten om de banden bestemd voor VT3 al op vrijdagochtend te gebruiken. Hierdoor konden we iets meer en iets beter met de set-up werken dan normaal noodzakelijk was geweest', zo geeft de baas van het engineering team van Mercedes aan.

Definitieve wijziging

Vervolgens hoorde het team van Mercedes dat VT2 inderdaad gebruikte zou kunnen worden als definitieve lijst om de startopstelling te bepalen. 'Die beslissing betekende dat wij tijdens VT2 snelle tijden zouden moeten rijden en dat is uiteindelijk gelukt door met minder brandstof en een agressievere moterstand te rijden. We zijn tevreden en we hebben een degelijke sessie achter de rug, terwijl beide coureurs aangaven nog meer uit de auto te kunnen halen. Er zit dus nog rek in en dat is positief', zo sluit hij analyserend af. (Foto: Mercedes AMG F1)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws