Mercedes: 'Om deze reden kozen we met Hamilton voor een harde band' Formule 1
Formule 1

Mercedes: 'Om deze reden kozen we met Hamilton voor een harde band'

Mercedes: 'Om deze reden kozen we met Hamilton voor een harde band'

Na ieder GP-weekend publiceert Mercedes een video-debrief. Motorsport Strategy Director James Vowles legt je in vijf minuten haarfijn uit waarom Mercedes bepaalde besluiten genomen heeft.

Vowles begint over de wind en de invloed daarvan op de W10. Windstoten van veertig kilometer per uur wisten in Frankrijk tijdens de kwalificatie, vanuit meerdere hoeken, invloed te hebben op de downforce van de auto. Zeker tijdens bochten zorgde dat makkelijk voor onder- of overstuur: 'Dergelijke windstoten maken het voor de aerodynamica-afdeling moeilijk om de auto af te stellen. In het design wordt niet volkomen gerekend op een turbulente wind, zodoende is de auto niet altijd perfect getuned voor winderige omstandigheden.'

Waarom ging Hamilton naar de harde band?

Opmerkelijk genoeg besloot Mercedes om Hamilton te voorzien van harde banden terwijl hij op mediums nog met gemak de snelste rondetijden reed. Vowles: 'Op dat moment hadden we veel last van achterblijvers op de baan, daarnaast was Sebastian Vettel buiten ons pitstop window terechtgekomen. Tevens was de harde band direct vier tienden sneller bij het uitkomen van de bochten. Wat de totale racetijd betreft was dit het optimale moment. Vettel was iets sneller na de bochten waardoor hij het gat had kunnen dichtrijden.'

Valtteri Bottas verloor 5 seconden na de VSC

Nadat een marshall op de baan een bollard moest opruimen kwam de virtual safety car, van 42 seconden, in actie. Het was een van de korste VSC's ooit en het duurde enkele seconden voor daar goed op gereageerd kon worden: 'Valtteri ging net door enkele snelle bochten heen, hierdoor kreeg hij een negatieve delta time, hij moest snel afremmen. Hij kon toen de VSC ten einde kwam niet snel genoeg op snelheid komen. Charles Leclerc had precies hetzelfde probleem.' (Foto: Mercedes AMG F1)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws