Mercedes-strategen keken met hoofdpijn naar Verstappen in Portimão

Mercedes-strategen keken met hoofdpijn naar Verstappen in Portimão

Mercedes wist weliswaar met twee coureurs op het podium te eindigen in Portugal, maar moest hiervoor een uitgebreid tactisch spel spelen. Met de dreiging van twee Red Bulls was de race voor de strategen lang niet zo rechtdoorzee als dat het in het verleden voor de Duitse renstal geweest is. Uiteindelijk kostte de druk van Red Bull Valtteri Bottas de tweede plaats, terwijl ze een fout maakten door de Fin in de slotfase een ronde te vroeg naar binnen te halen.

'Als we Bottas eerst hadden laten stoppen waren we na de pitstop van Red Bull dan waarschijnlijk voor Max Verstappen weer de baan op gekomen, ondanks dat de banden zeer traag opwarmden', zo openen de Mercedes-strategen ten overstaan van Auto, Motor und Sport. 'Maar we hadden Verstappen niet in een pitstop gedwongen, alleen dan had deze actie zin gehad', voegen ze daaraan toe. Red Bull had niet gereageerd op de stop van de Mercedes-coureur, waarna ze in de slotfase voor de zachte band hadden kunnen gaan.

De werknemers van de renstal uit Brackley vervolgen: 'Red Bull had Verstappen dan namelijk zeker op de baan gehouden. Onze grootste zorg was dat Red Bull met twee auto's voor een verlengde stint zou gaan en eventueel zou kunnen profiteren van een safety car.' Was die safety car er gekomen en was Mercedes al gestopt met Bottas, dan hadden ze plots twee Red Bull-coureurs voor zich gehad. Deze strategie hield Red Bull met Sergio Perez nog aan, maar uiteindelijk kwam de safety car niet.

Was die er wel gekomen dan denken de Mercedes-strategen dat ze een serieus probleem hadden gehad: 'We zagen bij Perez dat de rondetijden op de mediumband bij het verlegen van de stint snel instortten, maar hij zou zeker een probleem zijn geweest met de zachte banden bij de herstart na een safety car.' Dan had hij op een versere bandenset de laatste ronden van de Grand Prix een voordeel gehad ten opzichte van niet alleen Bottas, maar ook wedstrijdleider Lewis Hamilton.

Mercedes haalt Bottas te vroeg naar binnen

Foutloos was het weekend van Mercedes op strategisch gebied niet. In de slotfase van de Portugese Grand Prix haalden ze Bottas naar binnen in een poging voor de snelste raceronde te gaan. Dit deden ze echter drie ronden voor het einde, niet twee. Mercedes: 'Die stop was te vroeg, duidelijk een domme fout. We wilden er zeker van zijn dat die snelste ronde voor ons was en namen daar dus twee ronden de tijd voor. Eén ronde was voldoende geweest.'

'We hadden moeten weten dat Verstappen toen genoeg ruimte had om ook voor de snelste raceronde te gaan', wordt beargumenteerd. Dat ze niet in de op één na laatste ronde naar binnen gingen, stond toe dat Verstappen ook nog een ronde gas kon geven voor het extra punt. Het mocht niet baten, de Nederlander eindigde buiten het circuit in de laatste sector en derhalve werd zijn snelste tijd hem ontnomen. Bottas ging er uiteindelijk dus toch vandoor met de snelste ronde van de wedstrijd.

Een alternatief plan was geweest om Bottas eerder binnen te halen en zo Verstappen ook eerder te dwingen in een stop, zodat Hamilton een poging had kunnen doen voor de snelste raceronde. Geen optie, benadrukken de strategen: 'Bottas eerder binnenhalen om zo Hamilton ruimte te geven om voor die snelste raceronde te gaan was nooit gelukt. Red Bull was hier niet in getrapt en had Verstappen hoe dan ook zo laat mogelijk binnen gehaald.'



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Analyse longruns: Pijlsnelle Verstappen toont verborgen snelheid Red Bull

Max Verstappen mag dan in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Spanje geen potten hebben gebroken met zijn teleurs...

Marko: 'Verstappen had veel gedoe bespaard als hij binnen de lijntjes kleurde'

Helmut Marko is van mening dat Max Verstappen zich aan de regels omtrent de baanlimieten moet houden, hoe bizar deze ook zijn...

Verstappen wil nog verbeteren in 2021: 'Het is nooit goed genoeg'

Max Verstappen denkt dat de verschillen tussen Red Bull Racing en Mercedes deels afkomstig zijn van de afstelling van de auto...

F1 in het kort | Pirelli: Tweestopper voornaamste keuze in Spanje

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Boordradio's VT1 | Ingenieur Perez: 'Verstappen heeft zijn auto beschadigd in bocht 7'

Ook tijdens de eerste vrije training in Spanje was er weer voldoende te horen op de boordradio's. Zo ervoer Lewis Hamilton wa...

Verstappen tevreden in Spanje ondanks P9: 'Hebben een prima dag gedraaid'

Max Verstappen denkt dat Red Bull Racing een prima eerste dag gekend heeft in Spanje. De Nederlander wist de eerste vrije tra...

Live F1 15.00u | Tweede vrije training Grand Prix van Spanje 2021

Nog geen week na de Grand Prix van Portugal staat het Spaanse Formule 1-evenement van 2021 alweer op de agenda. Het Zuid-Euro...

Marko vreest: 'Nu wordt het wel krap met de reserveonderdelen'

Helmut Marko laat vanuit Spanje weten dat er niet heel veel reserveonderdelen aanwezig zijn voor Max Verstappen en Sergio Per...

Coulthard mengt zich in track limits-discussie: 'Belachelijk dat hieraan getwijfeld wordt'

David Coulthard is helemaal klaar met de track limits-discussie. Drie races gaat het al over het feit dat het niet duidelijk...

Hamilton: 'We kunnen niet afhankelijk zijn van fouten van anderen'

Lewis Hamilton heeft aangegeven geen psychologische spelletjes te willen spelen met Max Verstappen en breekt een lans voor Va...

Lees meer

Net binnen

Verstappen heeft vizier op poleposition: 'Om te winnen moet je hier op de eerste startrij staan'

Max Verstappen heeft een duidelijk doel voor ogen voor de Grand Prix van Spanje. De Red Bull Racing-coureur wil na een wat te...

Doornbos ziet Verstappen onder druk: 'Hij moet niet weer over de limiet van de auto gaan'

Robert Doornbos ziet dat Red Bull Racing er niet meer zo goed voorstaat als aan het begin van het seizoen. De Oostenrijkse re...

Foutjes en verkeer verbergen ware snelheid Red Bull in Spanje

Red Bull Racing kent geen daverend begin van haar weekend in Spanje. De Oostenrijkse renstal lijkt zelfs tegen een fikse acht...

Vraagtekens bij Grand Prix van Turkije na problematische beslissing Britse overheid

De Grand Prix van Turkije staat mogelijk op losse schroeven nadat de overheid van Groot-Brittannië heeft aangekondigd dat het...

Analyse longruns: Pijlsnelle Verstappen toont verborgen snelheid Red Bull

Max Verstappen mag dan in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Spanje geen potten hebben gebroken met zijn teleurs...

Lees meer