Mercedes-strategen keken met hoofdpijn naar Verstappen in Portimão Formule 1
Formule 1

Mercedes-strategen keken met hoofdpijn naar Verstappen in Portimão

Mercedes-strategen keken met hoofdpijn naar Verstappen in Portimão

Mercedes wist weliswaar met twee coureurs op het podium te eindigen in Portugal, maar moest hiervoor een uitgebreid tactisch spel spelen. Met de dreiging van twee Red Bulls was de race voor de strategen lang niet zo rechtdoorzee als dat het in het verleden voor de Duitse renstal geweest is. Uiteindelijk kostte de druk van Red Bull Valtteri Bottas de tweede plaats, terwijl ze een fout maakten door de Fin in de slotfase een ronde te vroeg naar binnen te halen.

'Als we Bottas eerst hadden laten stoppen waren we na de pitstop van Red Bull dan waarschijnlijk voor Max Verstappen weer de baan op gekomen, ondanks dat de banden zeer traag opwarmden', zo openen de Mercedes-strategen ten overstaan van Auto, Motor und Sport. 'Maar we hadden Verstappen niet in een pitstop gedwongen, alleen dan had deze actie zin gehad', voegen ze daaraan toe. Red Bull had niet gereageerd op de stop van de Mercedes-coureur, waarna ze in de slotfase voor de zachte band hadden kunnen gaan.

De werknemers van de renstal uit Brackley vervolgen: 'Red Bull had Verstappen dan namelijk zeker op de baan gehouden. Onze grootste zorg was dat Red Bull met twee auto's voor een verlengde stint zou gaan en eventueel zou kunnen profiteren van een safety car.' Was die safety car er gekomen en was Mercedes al gestopt met Bottas, dan hadden ze plots twee Red Bull-coureurs voor zich gehad. Deze strategie hield Red Bull met Sergio Perez nog aan, maar uiteindelijk kwam de safety car niet.

Was die er wel gekomen dan denken de Mercedes-strategen dat ze een serieus probleem hadden gehad: 'We zagen bij Perez dat de rondetijden op de mediumband bij het verlegen van de stint snel instortten, maar hij zou zeker een probleem zijn geweest met de zachte banden bij de herstart na een safety car.' Dan had hij op een versere bandenset de laatste ronden van de Grand Prix een voordeel gehad ten opzichte van niet alleen Bottas, maar ook wedstrijdleider Lewis Hamilton.

Mercedes haalt Bottas te vroeg naar binnen

Foutloos was het weekend van Mercedes op strategisch gebied niet. In de slotfase van de Portugese Grand Prix haalden ze Bottas naar binnen in een poging voor de snelste raceronde te gaan. Dit deden ze echter drie ronden voor het einde, niet twee. Mercedes: 'Die stop was te vroeg, duidelijk een domme fout. We wilden er zeker van zijn dat die snelste ronde voor ons was en namen daar dus twee ronden de tijd voor. Eén ronde was voldoende geweest.'

'We hadden moeten weten dat Verstappen toen genoeg ruimte had om ook voor de snelste raceronde te gaan', wordt beargumenteerd. Dat ze niet in de op één na laatste ronde naar binnen gingen, stond toe dat Verstappen ook nog een ronde gas kon geven voor het extra punt. Het mocht niet baten, de Nederlander eindigde buiten het circuit in de laatste sector en derhalve werd zijn snelste tijd hem ontnomen. Bottas ging er uiteindelijk dus toch vandoor met de snelste ronde van de wedstrijd.

Een alternatief plan was geweest om Bottas eerder binnen te halen en zo Verstappen ook eerder te dwingen in een stop, zodat Hamilton een poging had kunnen doen voor de snelste raceronde. Geen optie, benadrukken de strategen: 'Bottas eerder binnenhalen om zo Hamilton ruimte te geven om voor die snelste raceronde te gaan was nooit gelukt. Red Bull was hier niet in getrapt en had Verstappen hoe dan ook zo laat mogelijk binnen gehaald.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws