Mercedes vol in de aanval met nieuwe upgrades om 'porpoising' aan te pakken Formule 1
Formule 1

Mercedes vol in de aanval met nieuwe upgrades om 'porpoising' aan te pakken

Mercedes vol in de aanval met nieuwe upgrades om 'porpoising' aan te pakken

Mercedes heeft een stevig pakket met upgrades klaarstaan voor de Grand Prix van Groot-Brittannië. Met deze verbeteringen hopen de Duitsers het hardnekkige stuiterprobleem van dit seizoen aan te pakken en de aansluiting bij de top te hervinden. Op het gladde circuit van Silverstone moeten de nieuwe onderdelen worden getest op de W13. F1-journalist Mark Hughes analyseert de upgrades op de officiële website der Formule 1.

'Qua gladheid lijkt Silverstone wel een beetje op het circuit van Barcelona. Daar waren de Mercedessen erg snel, dus het kan zomaar een goed weekend voor hen worden', zo opent Hughes zijn analyse. De afgelopen races echter verliepen echter een stuk minder voorspoedig voor de zilverpijlen door hobbelige ondergronden, die het welbekende 'porpoising' in de hand werkten. Dat juist Mercedes met dit probleem kampt, valt volgens de journalist goed te verklaren.

'Mercedes rijdt al jaren met een kleine hellingshoek in de auto; dat wil zeggen dat de wagen vrijwel recht boven het circuit hangt. Hierdoor moesten zij een taaie achterwielophanging monteren om de auto laag te houden.' Wagens met een grote hellingshoek hebben juist een zachter afgestelde achterwielophanging nodig. De auto's van dit jaar zijn erg uniek, doordat verschillende stijlen gecombineerd moeten worden. 'De huidige generatie auto's ligt lager dan ooit om het grondeffect te maximaliseren, maar hebben een soepelere vering nodig dan voorheen. Dit komt door de vorm en het gewicht van de nieuwe banden, wielen en remmen.'

'Silverstone kan resultaat verbloemen'

Laag bij de grond, maar een soepele achterwielophanging. Het blijkt een lastige spagaat voor de mannen van Mercedes. Met nieuwe onderdelen voor Silverstone hoopt het team dichter bij de oplossing van het stuiterprobleem te komen. Hughes waarschuwt echter voor te veel optimisme. 'De soepele baan kan de problemen maskeren, waardoor de effectiviteit van de upgrades lastig te evalueren is.' Door de technische instructies van de FIA met maximale verticale oscillatie, worden de stuiterbewegingen van de teams centraal gemonitord. Dit weekend zullen de teams hier voor het eerst rekening mee moeten houden, hetgeen een interessante uitdaging vormt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws