Mercedes volgt voorbeeld van Honda en gaat voor gewijzigd motorontwerp Formule 1
Formule 1

Mercedes volgt voorbeeld van Honda en gaat voor gewijzigd motorontwerp

Mercedes volgt voorbeeld van Honda en gaat voor gewijzigd motorontwerp

Ook Mercedes komt in het 2021-seizoen met een aangepast en nieuw ontwerp voor de motor. Eerder werd duidelijk dat Honda een krachtbron geproduceerd heeft voor aankomend seizoen die een stuk compacter is dan die van vorig jaar. In Brixworth, waar de motorafdeling van de Duitse renstal zich bevindt, is men ook op zoek gegaan naar vernieuwing.

Hywel Thomas, hoofdingenieur van de motorafdeling van Mercedes, heeft naar kennis van de Italiaanse tak van Motorsport.com gezocht naar een vernieuwd ontwerp voor de motor. In de bult die aan de zijkant van de W12 te vinden is, ter hoogte van de motor, was dit al te zien, evenals aan het feit dat de bovenkant van de motorkap wat hoger ligt dan in de voorgaande jaren.

Dit is volgens het autosportmedium gedaan om de centrale koeling van de krachtbron door de bovenste radiator te laten stromen. Het voordeel dat de Duitse renstal hiermee behaalt is dat het het zwaartepunt van de motor lager kan leggen dan voorheen - een wijziging die Honda eveneens in gedachte had voor het 2021-seizoen.

'De Mercedes-ingenieurs hebben hard gewerkt om belangrijke voordelen te halen uit de structuur van de krachtbron, die is herzien om meer speling te creëren in de vorm van het chassis', suggereert Franco Nugnes naar aanleiding van foto's van technische man Giorgio Piola. De structuur van het Mercedes-onderdeel wordt nu pas zichtbaar omdat de foto's recent pas geleverd zijn vanaf het circuit in Bahrein.

Mercedes volgt voorbeeld van Honda en gaat voor gewijzigd motorontwerp

Doorgaans is de aanpassing op foto's niet te zien, omdat de shark fin bovenop de achterkant zit. De bovenkant van het chassis, rondom de rode INEOS 'pukkel', is in 2021 dus voller dan in 2020. (Foto: Mercedes AMG F1)

Bespaart Mercedes ruimte aan de zijkant?

Op de foto's, hier te vinden, is zeer duidelijk het verschil te zien tussen 2020 en 2021. Op een van de foto's valt op dat het deel achter de radiatoringang die boven het hoofd van de coureur zit eigenlijk meteen afvlakt. Voor de 2021-versie is dit veel boller, wat de bolide aan de bovenkant gestroomlijnder maakt, maar het chassis aan de bovenkant ook voller maakt.

Waarom zou Mercedes dit doen? Door de centrale koelingang van de sidepods naar de bovenkant te verplaatsen, kunnen de koelingssystemen aan de zijkant van de W12 aangepast worden. Gezien het feit dat men grote wijzigingen door moest voeren aan de vloer, en de aerodynamische implicaties daarvan niet volledig vastlagen, heeft Mercedes er wellicht voor gekozen om daar wat meer ruimte voor aanpassingen te houden.

De aanpassingen van Mercedes zijn niet identiek aan die van Honda. Honda heeft ervoor gekozen om de hele motor kleiner te maken, maar heeft aan het koelingsmechanisme voor zover bekend is niets veranderd. Vooral door de motor kleiner te maken kon Adrian Newey de RB16B ook wat gestroomlijnder maken. Mercedes heeft dit dus gedaan door het primaire koelingselement van de motor aan de bovenkant van de bolide te positioneren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws