NB: 'Dat Verstappen niet onder de druk bezweek, getuigt van absolute wereldklasse' Formule 1
Formule 1

NB: 'Dat Verstappen niet onder de druk bezweek, getuigt van absolute wereldklasse'

NB: 'Dat Verstappen niet onder de druk bezweek, getuigt van absolute wereldklasse'

Max Verstappen wist voor het tweede raceweekend op rij te zegevieren door de inaugurele Grand Prix van Miami te winnen. De coureur van Red Bull Racing leek af te stevenen op een simpele overwinning, nadat hij in de openingsfase van de race beide Ferrari-coureurs wist in te halen. Desalniettemin werd de safety car naar buiten gehaald door een crash tussen Lando Norris en Pierre Gasly, en vanaf dat moment ontstond er voldoende hectiek. Er is genoeg om over na te praten en dat doen we met Mitchel Zandee, redacteur van F1Maximaal, die zijn licht laat schijnen op het uiteindelijke topweekend voor Red Bull.

Wat vond je van de allereerste Grand Prix van Miami?

'Het was echt tof! De race begon natuurlijk al met die mooie inhaalactie van Verstappen, die vervolgens ook Charles Leclerc te grazen nam. Daarna viel het wel een beetje stil vooraan het veld en moest de voldoening vooral uit het middenveld gehaald worden. Met name Sebastian Vettel leek er lekker in te zitten. Toen de safety car kwam kregen we daarna natuurlijk nog wel wat chaos en werd het even heel erg spannend nog. Al met al een geslaagde race, die met alle glitter & glamour er omheen natuurlijk op zichzelf al spectaculair oogde.'

Verstappen moest echt werken voor zijn zege. Wat vond jij van de prestatie van de Nederlander?

'Ik vond hem stoïcijns. Hij was al aan het begin van de race op een missie. Dat idee liet hij, nadat hij Sainz al vroeg verschalkte, niet meer los in het duel met Leclerc. Het leek natuurlijk even een makkelijke overwinning te worden, maar door de safety car kwam hij toch nog behoorlijk onder druk te staan. Om ook onder die druk niet te bezwijken getuigt wel van absolute wereldklasse.'

Eerste echt grote fout van Verstappen dit seizoen tijdens de kwalificatie. Is de fout vergelijkbaar met die van Leclerc in Imola?

'Niet helemaal. Verstappen had simpelweg weinig vlieguren gemaakt op de baan en hij was dus nog altijd de limieten aan het verkennen. Dat het dan uitgerekend in zijn laatste kwalificatieronde gebeurt, is ongelukkig, maar niet onoverkomelijk. Bij Leclerc was het toch vooral te agressief zijn waardoor hij ook nog eens punten vergooide, iets dat bij de Nederlander natuurlijk ook niet het geval was. Hij was simpelweg op zoek naar die laatste paar tienden om zichzelf op poleposition neer te zetten.'

Pérez meldde problemen, maar deze hadden geen gevolgen. Gaan de problemen Red Bull nog parten spelen? 

'Het is natuurlijk wel al bijna ieder weekend raak geweest, dus iets gaat nog niet helemaal lekker. Toch lijkt het steeds een ander probleem te zijn, dus helemaal structureel is het niet. Toch moet dit niet te vaak meer voorkomen, want het kost je nu een podium en dus kostbare punten in de strijd met Ferrari. Heel erg zonde, want als Sergio Pérez voor Sainz had gefinisht was het verschil nog maar 1 puntje geweest tussen beide teams. Een punt van aandacht is het in ieder geval zeker voor de Oostenrijkers.'

Er was veel te doen om de lay-out van het circuit, wat vond jij van de nieuwste baan in de Formule 1?

'Ik heb een beetje een gemengd gevoel bij het nieuwe circuit. Sommige delen van de baan vind ik echt wel heel erg gaaf, zoals het gedeelte vanaf bocht 17 tot en met bocht 8. Andere delen vind ik minder goed geslaagd. Die twee lange rechte stukken waren natuurlijk koren op de molen voor Red Bull, maar het was natuurlijk wel een beetje saai.'

'Ook het hele langzame gedeelte vind ik niet passen bij de Formule 1. Een langzaam gedeelte is natuurlijk prima, maar dit is wel heel erg extreem en krap. Er zijn dus zeker wel positieve stukken op de baan, maar er is ook ruimte voor verbetering. En dan hebben we het nog niet eens over het asfalt gehad.'

Wat vond je van het racen op het circuit. Hadden de nieuwe reglementen effect?

'Absoluut! Je ziet dat de auto's elkaar gewoon beter kunnen volgen, wat ervoor zorgt dat er meer actie op de baan is. Het zorgt voor meer spektakel en het racen wordt er interessanter door. Wel is de DRS hierbij een kritiekpunt in mijn ogen. Wanneer jouw voorganger geen DRS heeft dan is er niets aan de hand en helpt het systeem enorm. Maar wanneer je voorganger ook DRS heeft dan is een DRS-trein nooit ver weg. Zo kun je goed kort achter elkaar rijden, maar is er alsnog geen actie. Ik denk dan ook dat dit een onderwerp is waar goed naar gekeken moet worden.'

Naast de Grand Prix was de zogeheten sieradengate het onderwerp van gesprek. Wat vind jij van de beslissing van de FIA?

'Enerzijds kan ik me vinden in de woorden van Lewis Hamilton, want waarom is het nu ineens een probleem? Daarnaast vind ik dit ook een beetje verantwoordelijkheid voor de coureurs zelf, aangezien zij de enigen zijn die er last van hebben wanneer het fout gaat. Anderzijds, de regel bestaat niet voor niets. Dat er de voorgaande jaren niet op gehandhaafd is, is het probleem en het falen van de vorige wedstrijdleiders. Dat zij destijds besloten de regels niet te handhaven, betekent niet dat de huidige wedstrijdleider dat ook maar moet doen, want de regel is er nou eenmaal. Het probleem zit hem dan ook niet in de handhaving, maar in het bestaan van de regel.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws