Hoe Red Bull en Verstappen optimaal profiteerden van een lage downforce-afstelling Formule 1
Formule 1

Hoe Red Bull en Verstappen optimaal profiteerden van een lage downforce-afstelling

Hoe Red Bull en Verstappen optimaal profiteerden van een lage downforce-afstelling

Red Bull Racing was tijdens de Grand Prix van Miami met verve het snelste team op de rechte stukken. Max Verstappen wist mede dankzij de topsnelheid van zijn RB18 te winnen op het stratencircuit gelegen bij het Hard Rock Stadium. Verschillende keuzes voor de afstelling droegen bij aan de snelheid van de Red Bull-auto op de rechte stukken.

Auto, Motor und Sport zoomt in op de topsnelheid van Red Bull. Zo kon Verstappen makkelijker inlopen op Charles Leclerc dan dat de Monegask dat kon doen bij de Nederlander. Red Bull kon in Miami namelijk met een lagere downforce-afstelling rijden vergeleken met Ferrari. De RB18 produceert namelijk al veel efficiënte neerwaartse druk middels de vloer van de auto.

Ferrari profiteert niet van hoge downforce-afstelling

Ferrari koos in de Verenigde Staten daarentegen voor een achtervleugel die meer downforce produceert. Meer neerwaartse druk gaat ten koste van de rechte lijnsnelheid en dat was duidelijk terug te zien bij de F1-75 van Leclerc tijdens het duel met Verstappen. In de kwalificatie kwam die extra downforce nog handig uit in de bochten, gezien daar het verschil werd gemaakt door Ferrari.

Maar in de race viel dat voordeel weg en werd het speelveld tussen Ferrari en Red Bull in de bochten gelijkgetrokken. Leclerc kon zodoende op geen enkel moment het verschil maken met Verstapen gedurende hun strijd om de koppositie in de openingsfase van de race. De hogere downforce-afstelling van Ferrari bood daarnaast ook nog een nadeel: de banden kenden agressievere en snellere bandenslijtage ten opzichte van Red Bull.

Pérez' betrouwbaarheidsproblemen

Toch was ook niet alles perfect bij Red Bull Sergio Pérez kende rond een derde van de race problemen met zijn motor. Hij zei veel snelheid te verliezen en dat klopte ook. Hat get met Carlos Sainz, die voor hem lag op P3, was lange tijd net meer dan een seconde. Toen Pérez de problemen kreeg, groeide het gat plotseling naar ruim vier seconden. Opnieuw betrouwbaarheidsproblemen bij Red Bull dus.

Christian Horner, teambaas van de Oostenrijkse renstal, meldde dat het ging om een kapotte sensor op een cilinder. Dat kostte Pérez zo'n 20 kilowatt, wat gelijkstaat aan 27 pk aan vermogen. Mede daardoor slaagde de Mexicaan er ook niet om om nog een serieuze aanval te doen op Sainz in de slotfase, toen het veld weer bij elkaar kwam na een safety car-herstart. Op gebied van betrouwbaarheid is dus nog werk aan de winkel in Milton Keynes.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws