NB: 'Je kan niet concluderen dat Red Bull het gat naar Ferrari heeft gedicht' Formule 1
Formule 1

NB: 'Je kan niet concluderen dat Red Bull het gat naar Ferrari heeft gedicht'

NB: 'Je kan niet concluderen dat Red Bull het gat naar Ferrari heeft gedicht'

De rollen tussen Red Bull Racing en Ferrari leken tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna omgedraaid. Max Verstappen reed een feilloze en dominate race, terwijl teamgenoot Sergio Pérez het allemaal nog mooier maakte voor de Oostenrijkse renstal door tweede te eindigen. Charles Leclerc en Carlos Sainz kenden aan de andere kant een desastreus weekend. Sainz kwam niet verder dan bocht 1, terwijl Leclerc in zijn jacht op Pérez een fout maakte. Hierdoor finishte de Monegask als zesde. Voldoende stof om over na te praten, dus. Terrence Riepma, hoofdredacteur van F1Maximaal, laat zijn licht schijnen op het fantastische sprintraceweekend voor Red Bull.

Eerste sprintrace van het seizoen, hoe is deze bevallen?

'Het was over het algemeen niet heel erg denderend. Het was mooi dat Verstappen in kon lopen op Leclerc op het einde. Daardoor hadden we tenminste een klein beetje actie. Maar uiteindelijk zag je dat de meeste coureurs toch een beetje de urgentie misten tijdens de race. Het wordt heel erg belangrijk om af te wachten wat de komende twee sprintraceweekenden nog gaan bieden. Dan kan je een beslissing maken over 2023. Dan krijgen we mogelijk meer sprintraces of ze worden gewoon volledig geschrapt.'

'Het voordeel van de sprintraces is tegelijkertijd ook het nadeel van de sprintraces. De startgrid kan natuurlijk een beetje overhoop gegooid worden en dat is allemaal prima, maar als een coureur een slechte kwalificatie heeft dan kunnen ze dit goed maken in de sprintrace. Dat zag je bijvoorbeeld bij Sainz. Hij begon als tiende in de sprintrace en kon klimmen naar de vierde plek. Dan komen de coureurs weer op hun normale posities te rijden, want Lando Norris hoorde natuurlijk niet op de derde plek. Misschien dat ze moeten experimenteren met een reverse grid zoals in de Formule 2. Misschien is het heel radicaal, maar het kan de moeite waard zijn om naar de opties te kijken. Dan hoef je tijdens het experiment er ook geen punten voor te geven.'

Wat vond je van het raceweekend van Verstappen?

'Dit weekend was hij weer de typische Verstappen. Hij was soeverein en hoefde geen enkele keer te twijfelen aan zijn overwinning. Er was geen moment dan Leclerc hem echt kon bedreigen. Ook het gat naar teamgenoot Pérez werd nooit kleiner dan zeven seconden. Toch is dit een beetje wat we van Verstappen kunnen en moeten verwachten. Hij hield het hoofd koel en hij was heel goed voor zijn banden. Natuurlijk is het ook wel makkelijker om op een natte baan vooraan te rijden, want dan heb je geen last van de spray.'

Was je verrast door de dominantie van Verstappen en Red Bull?

'Ik was eigenlijk wel verrast, want ik had een groot Ferrari-feest voorspeld. De regen hielp zeker mee voor Red Bull. Het gooide echt roet in het eten van Ferrari, want zij hadden heel erg veel moeite. Je zag dat de regen het speelveld een stuk dichter bij elkaar bracht. Ik denk dat Ferrari in droog weer een stuk sterker zou zijn geweest. Bovendien is Verstappen een hele goede regenrijder en die titel maakte hij het hele weekend waar. Het was pech voor de Italiaanse renstal, maar de goede afstelling van de RB18 is natuurlijk ook de verdienste van Red Bull.'

'Zij brachten ook enkele upgrades mee naar Imola. Ferrari heeft misschien wel een sterker pakket op het moment, maar dat betekent niet dat Red Bull een slecht pakket heeft. Het is een auto met overgewicht, dus als dat eraf is dan zal het gat een stuk kleiner worden. Een deel van het gewicht hebben ze er nu afgehaald, maar ik denk niet dat je kan concluderen dat het gat naar de 'Scuderia' volledig gedicht is.'

Was Pérez de perfecte wingman? 

'Hij hoefde volgens mij niet eens echt de rol van wingman te spelen. Hij was simpelweg gewoon sneller dan Leclerc. Pérez reed een hele solide race en dat kwam puur door zijn eigen snelheid. Er was geen moment dat hij echt keihard hoefde te verdedigen. Natuurlijk was Verstappen duidelijk de betere, maar Pérez hoefde niet per se een rol te vervullen van tweede rijder. Pérez deed deze race wat hij moest doen.'

De eerste echte fout van Leclerc, waar ging het mis voor hem?

'Ik heb hem nog geen andere fouten zien maken inderdaad, maar deze fout was wel typisch iets voor Leclerc om te doen. Als hij niet in de positie is om te winnen dan is hij gevoelig voor een fout. Hij pakt te veel kerb. Deze kerb is in eerste instantie al te hoog om zo te pakken en dan is het daar ook nog eens nat. Die fout zie ik Verstappen niet maken. Hij zou daar niet zo hard pushen. Leclerc heeft uiteindelijk nog geluk dat hij de auto niet volledig hoefde af te schrijven.'

'Leclerc is absoluut kampioensmateriaal. Dat heeft hij al laten zien in alle voorgaande klassen. Daar moest hij ook al met druk omgaan, maar dat is niet te vergelijken met de druk waar hij nu onder staat in de Formule 1. Nu stond hij voor het eerst echt onder druk en dat resulteerde direct in een deceptie. Hij mag zulke fouten niet maken. De voorsprong is misschien groot, maar met die fouten kan die voorsprong zo weer weg zijn. Voor alle pessimisten: het is dan ook nog niet voorbij voor Verstappen. Fouten horen bij sport en het ligt allemaal aan de vorm van de dag.'

Is Sainz na deze race de duidelijke nummer twee in de ogen van Ferrari?

'Het zat er al een beetje aan te komen. Sainz is het hele seizoen minder dan Leclerc en ik verwacht niet dat hij er in Miami ineens voor zit. Leclerc kan in deze vorm iedereen verslaan. Ik zie het niet positief in voor Sainz, maar dat had ik aan het begin niet voorspeld. Ik had meer verwacht van Sainz, zeker na vorig jaar. Hij kan nu zijn teamgenoot niet bijhouden, behalve als Leclerc zelf fouten gaat maken. Het is zonde voor Sainz, maar zijn vorm helpt niet mee.

'Ferrari zal nu dus wel gaan denken aan Leclerc als grootste titelkandidaat. Ik verwacht echter niet dat zij dingen gaan doen die ten koste zullen gaan van Sainz. Ferrari zal wel geleerd hebben van het verleden, toen ze hun tweede rijder soms op een bepaalde manier inzetten. Sainz kan echt meedoen met het niveau aan de top. Het is nu aan hem om zelf sneller te gaan rijden en uit de problemen te blijven.'

Veel geklaag van Hamilton, waar ging het gesprek met Wolff over?

'Dat is een beetje giswerk, maar het zal wel over de auto zijn gegaan. Het is heel duidelijk dat Lewis Hamilton niet tevreden is. Jack Plooij gaf eerder aan dat hij het onzin vindt dat Hamilton nu in een depressie zit, maar hij krijgt echt heel erg veel klappen om te verwerken. De auto is slecht en dan heb je ook nog eens George Russell. Ze rijden met twee verschillende afstellingen bij Mercedes en Russell lijkt de auto dan ook beter af te stellen. Dat is vreemd, omdat hij net nieuw is. Toch hij heeft ook ervaring met het beste halen uit een slechte auto. Dat liet hij zien bij Williams. Hamilton moet misschien gaat kijken naar wat Russell doet.'

'De motor van Mercedes is niet meer goed genoeg. Ze dachten dat het wel goed zou komen, maar ze zijn voorbij gestreefd door Ferrari en Red Bull. Daarnaast hebben ze ook nog steeds heel erg veel last van porpoising. Bij sommige teams is dat erger dan bij andere. Ferrari heeft er bijvoorbeeld heel veel last van, maar ze hebben nog steeds een snelle auto. Dat is bij Mercedes gewoon niet zo.'

Knotsgekke uitslag, wie heeft je weten te imponeren en wie viel tegen? 

'Valtteri Bottas is gewoon vijfde geworden in een Alfa Romeo-bolide. Hij zit gewoon nog steeds op hetzelfde niveau als bij Mercedes. Het is heel erg knap wat hij doet. Als je Bottas in een vrije rol laat, dan schittert hij. Dat deed hij eerder al bij Williams en nu doet hij het weer. Hij is een groot talent. Door zijn jaren bij Mercedes vergeten mensen hoe goed Bottas eigenlijk is. Hij had gewoon de pech dat hij naast Hamilton reed en constant werd verslagen.'

'Ik wil de prestatie van Yuki Tsunoda ook niet onderbelicht laten. Zijn kwalificatie was misschien wel niet goed, maar hij zat toen al voor Pierre Gasly. In sprintrace ging hij van de zeventiende naar de twaalfde plek en in de race maakte hij ook een goede stap voorwaarts door als zevende te eindigen. Tsunoda was dit weekend gewoon goed bezig. Hij bleef uit de problemen, terwijl Gasly uit zijn neus liep te vreten. Dat mag ook weleens gezegd worden.'

'De laatste persoon die ik wil belichten, is Sebastian Vettel. Hij wist als achtste te finishen in deze Aston Martin-auto of liever gezegd de tractor van Aston Martin. Hij heeft zijn auto dit weekend continu in de top-tien weten te houden. Bovendien had hij de snelheid in de race om voor gasten te blijven als Kevin Magnussen te blijven. Het was een heel goed weekend, waarin hij heel consistent reed. Natuurlijk had hij door de omstandigheden een beetje geluk, maar geluk dwing je af.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws