Adrian Newey heeft in een interview met SkySports F1 gesproken over de zwaarste momenten uit zijn loopbaan als ontwerper. Al snel gingen de gedachten terug naar Imola 1994 en de dood van Ayrton Senna.
Adrian Newey werkt al meer dan 25 jaar in de Formule 1 en wordt algemeen gezien als een van de meest succesvolle ontwerpers uit de geschiedenis van de sport. Desondanks stond zijn loopbaan na het fatale ongeluk van Ayrton Senna op losse schroeven. Als chef-designer kreeg Newey veel verwijten naar zijn hoofd geslingerd.
'De dagen en weken die volgden waren het zwaarst', kijkt Newey terug. 'Tot het moment dat Ayrton stierf heb ik er geen moment rekening mee gehouden dat er een coureur zou kunnen verongelukken in een van mijn wagens. '
Newey kan zich de beelden nog altijd kraakhelder voor de geest halen: 'De achterkant van de wagen brak uit, wilde de voorkant inhalen en ging vervolgens rechtdoor. Of de stuurkolom toen al gebroken was of dat die brak door de klap weet ik niet. Wat het ongeluk nu daadwerkelijk veroorzaak heeft, zullen we misschien nooit weten.'
'Ik voel me nog altijd verantwoordelijk voor Ayrton's dood', geeft Newey toe. 'Ik voel me echter niet schuldig. Ik heb fouten gemaakt bij het ontwerp. De aerodynamica was niet goed. Ik ben de mist in gegaan bij het ontwerpen van een auto met een passief in plaats van een actief chassis en tekende een auto die onstabiel was. Ayrton vroeg dingen van de auto waar de auto niet toe in staat was. De auto was onmogelijk om te controleren, zelfs voor een coureur van het kaliber Senna.'
Newey heeft zich na de dood van Senna langdurig afgevraagd of hij moest stoppen met het ontwerpen van Formule 1-wagens. Uiteindelijk besloot hij door te gaan. 'Wanneer je een dergelijke gebeurtenis meemaakt en je stelt geen vragen bij je eigen betrokkenheid, dan ben je een idioot', stelt de Brit. 'Zowel ik als Patrick Head hebben onze innerlijke strubbelingen hierover gehad, maar uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat dit mijn leven is. Het is wat ik altijd wilde doen en ik was fortuinlijk genoeg om die kans te krijgen. Het was niet gemakkelijk maar na mijn vertrek bij Williams (naar McLaren in 1996, red) kon ik de commitment opnieuw maken aan mijn werk.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties