Als Lando Norris naar Red Bull Racing en Mercedes kijkt, realiseert hij zich dat er bij McLaren nog heel erg veel moet gebeuren. De jonge Brit doet het in 2021 uitstekend en wist al tweemaal het podium te bereiken, maar een titelstrijd is nog heel erg ver weg. Blij is hij zeker met het materiaal dat McLaren hem geboden heeft in 2021, maar niet op elk circuit komt de MCL35M even goed uit de verf. Met zijn groeiende ervaring binnen het team en Mercedes-kracht wil hij het seizoen doorzetten zoals hij het begonnen is.
In gesprek met het Spaanse AS biedt hij perspectief op zijn seizoenstart van 2021. 'De auto doet het goed, hoewel dat niet op elk circuit het geval is. In Imola en Oostenrijk behaalden we bijna poleposition, dat is waar. In Frankrijk lagen we echter op een seconde achterstand', aldus Norris, die in de kwalificatie over het algemeen zich goed weet te mengen bij de twee sterkste teams van de grid, Red Bull en Mercedes.
In de kwalificatie worden er echter geen punten verdeeld, geeft ook Norris toe: 'Het draait uiteindelijk om de race en daarin zie je Red Bull en Mercedes wegrijden, ook nog eens met een enorme consistentie in het bandengebruik. Dat benadrukt hoeveel progressie er bij ons nog geboekt moet worden.' Norris heeft de snelheid wel, maar over een raceafstand gaat de McLaren toch minder goed met de banden om dan bij de concurrenten. Hierdoor zagen we Lewis Hamilton bijvoorbeeld zijn landgenoot ook passeren in Oostenrijk na twintig ronden achter hem vast te zitten.
Norris' vorm in 2021
Norris verkeert in uitstekende vorm in het huidige F1-seizoen. Zelf geeft hij aan dat dat komt doordat hij het materiaal goed onder de knie heeft: 'Ik weet wat ik moet doen, hoe ik met de banden om moet gaan, hoe ik de batterij op moet laden, positie moet kiezen en foutloos te werk moet gaan. Ik zit er bovenop en weet nu wanneer ik risico kan nemen, en wanneer niet.' Al deze variabelen, die een foutje in de cockpit heel makkelijk maken, helpen mee in de uitstekende snelheid die Norris in de McLaren weet neer te zetten.
'Qua vermogen hebben we daarnaast in 2021 een flinke stap gezet. Op het rechte stuk zijn we nu een stuk sterker, daarom zijn we met Mercedes samen gaan werken. Ferrari en Honda hebben echter ook sterke motoren voortgebracht en bij die motoren zijn de batterijen ook sterk. Misschien wel sterker dan bij ons', schat hij. Mercedes doet op vermogen uit de interne verbrandingsmotor zeker niet onder voor de concurrenten, maar op elektrisch vermogen denkt Norris dat zijn huidige motorleverancier achterloopt.
Spanjaarden bij McLaren
In gesprek met een Spaans sportmedium kan het natuurlijk niet anders dan dat ook nog even gekeken wordt naar de twee nationale helden die in het verleden uitgekomen zijn voor de Britse renstal. Eerst reed Fernando Alonso voor het team van Norris, daarna Carlos Sainz. Sinds de heren weg zijn, lijkt de sleutel in het slot te zijn gevallen in Woking. Lag het dan aan deze twee heren? 'Ik heb geen idee. De problemen begonnen al lang geleden, toen Alonso zich bij McLaren voegde.'
'Met Fernando zelf hadden de problemen echter niets te maken. Daarnaast is McLaren enorm gegroeid met Sainz. 2020 was beter dan 2019 en 2019 was weer beter dan 2018. Carlos heeft in die twee seizoenen McLaren enorm vooruit geholpen. Dus nee, de Spanjaarden waren het probleem niet', concludeert de jonge Brit lachend. Overigens lukte het Sainz ook al tweemaal om met McLaren op het podium te eindigen, in Brazilië in 2019 en Italië in 2020.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties