Lando Norris maakte in Canada nog een grote fout, maar de Brit hield in Oostenrijk onder grote druk stand. Hij won de race voor teamgenoot Oscar Piastri, met Ferrari op drie en vier. Max Verstappen werd net als in 2017 uitgeschakeld bij de start. Ditmaal was Kimi Antonelli de boosdoener. De dubbele uitvalbeurt gaf kansen aan de teams uit het middenveld, waar Sauber flink van profiteerde.
Bij een buitentemperatuur van dertig graden en een baantemperatuur van maar liefst vijftig graden ging de opwarmronde in Oostenrijk van start. De snelste mannen uit Canada stonden daarbij achter elkaar aan de linkerkant van de grid: Lando Norris voor Oscar Piastri, George Russell, Max Verstappen, en Kimi Antonelli. De Ferrari's stonden aan de andere kant van de eerste twee startrijen als voornaamste uitdager van McLaren in de kwalificatie.
Uitgestelde start
Bij de opwarmronde reden de meeste coureurs op de mediumbanden. De uitzonderingen waren vijf coureurs op zachte banden: Pierre Gasly (tiende), Isack Hadjar (dertiende), Franco Colapinto (veertiende), Oliver Bearman (vijftiende), en hekkensluiter Nico Hülkenberg. In de top negen koos dus iedereen voor de mediumbanden.
Carlos Sainz kwam niet van zijn plek, waardoor de start uitgesteld moest worden. Terwijl de andere coureurs het rechte stuk weer opreden, kwam Sainz opeens op gang. De Spanjaard moest de pitstraat opzoeken, maar gaf aan dat het aanvoelde alsof hij nog steeds aan het remmen was. Dat leek te kloppen, want zijn remmen vlogen in de fik. Sainz haalde de start van de race dus niet, terwijl de andere coureurs op een nieuwe formatieronde moesten wachten. Die volgde om 15:15 uur.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Verstappen valt uit bij de start
Om 15:18 uur namen de coureurs hun startplekken weer in voor een tweede poging om de race op gang te brengen. Verstappen kwam bij die start goed van zijn plek en haalde meteen Liam Lawson in. De Nederlander loerde op een kans om George Russell en Lewis Hamilton in te halen in bocht 3, en stuurde nietsvermoedend in. Antonelli remde echter te laat en moest uitwijken voor Lawson en Gabriel Bortoleto. De Italiaan raakte daarna Verstappen. Beide coureurs vielen uit.
Charles Leclerc kwam in eerste instantie goed van zijn plek, maar Oscar Piastri profiteerde toen de Monegask moest inhouden in de eerste bocht. De McLarens reden daardoor op de eerste plekken tijdens de Safety Car, voor beide Ferrari-coureurs en George Russell. Het uitvallen van Verstappen en Antonelli zal veel coureurs uit het middenveld kansen bieden.
Strijd bij McLaren
Bij de herstart leidde Norris voor Piastri, Leclerc, Hamilton, Russell, Gasly, Albon, Bortoleto, Lawson, en Alonso. Russell viel Hamilton na de herstart aan, maar de Ferrari-coureur verdedigde sterk en hield voorlopig stand. Russell beschuldigde zijn voormalige teamgenoot ervan dat hij onder het remmen van richting veranderde. Ondertussen verdwenen de McLarens aan de horizon, waarbij Piastri zijn teamgenoot binnen DRS-afstand hield.
Norris heeft het weekend tot nu toe gedomineerd, maar in de race wist hij niet weg te rijden bij Piastri. De Australiër opende de aanval voor het eerst in de zesde ronde, wat de eerste indicatie van een lang duel leek te zijn. Piastri viel rondenlang niet aan, maar bleef wel enkele tienden achter zijn teamgenoot rijden. In de elfde ronde haalde hij Norris voor het eerst in voor bocht 3. Norris kreeg daardoor DRS richting bocht 4 en heroverde de leiding. Vervolgens bleef het meerdere ronden rustig, al bleef Piastri vlak achter zijn teamgenoot rijden.
Ondertussen was de race ook daarachter spannend. De Ferrari's reden in niemandsland op plekken drie en vier, maar Alexander Albon en Gabriel Bortoleto schoven op tot posities zes en zeven, achter George Russell. Pierre Gasly viel terug op zijn zachte banden, en maakte na twaalf ronden een van de eerste pitstops uit de race. Albon kon echter niet van zijn zesde plek profiteren, want na zestien ronden viel hij uit met technische problemen. Yuki Tsunoda kroop de top tien in na enkele felle inhaalacties, waarbij hij Lance Stroll zelfs aantikte.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Piastri versus Norris
De sponsoren van McLaren wreven in hun handen, want de camera's waren nagenoeg altijd op Norris en Piastri gericht. Norris reed bij het opkomen van het rechte stuk door de grindbak, waardoor de leider in het kampioenschap zo dicht achter Norris kwam te zitten op het rechte stuk, dat hij in moest houden om DRS richting bocht 3 te krijgen. Piastri maakte echter een foutje, en kon de leiding daardoor niet overnemen in die ronde, waardoor hij weer even moest wachten op een nieuwe kans.
Na twintig ronden raakte Piastri Norris bijna, waarbij hij met flink blokkerende wielen zijn teamgenoot nipt kon vermijden. McLaren vertrouwde het ook niet meer, en haalde Norris dus binnen voor een pitstop. Norris viel daarbij terug tot de vierde plek, vlak voor Bortoleto. Piastri koos ervoor om ondanks zijn blokkerende wielen langer door te rijden. McLaren zorgde zo voor een strategisch verschil tussen beide coureurs, om verder incidenten te vermijden.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Piastri kreeg na 24 ronden nieuwe banden. Op dat moment reed hij bijna zes seconden achter zijn teamgenoot, maar wel met een bandenvoordeel. Na de pitstops hield Norris het verschil echter constant op zes seconden, en zo leek de Brit de controle in de race weer te heroveren.
Ferrari was bij afwezigheid van Verstappen best of the rest, terwijl Russell het in de enige overgebleven Mercedes duidelijk heel zwaar had. De Brit had moeite om Bortoleto op afstand te houden, terwijl Yuki Tsunoda er ook een potje van maakte. Na een eerder incident met Stroll raakte hij nu Franco Colapinto hard. Tsunoda kon een nieuwe vleugel gaan halen, en kreeg daarnaast een volledig terechte tijdstraf van tien seconden. Hij reed daardoor op de laatste plek.
Grote verschillen tussen de teams
Piastri begon na veertig ronden weer in te lopen op zijn teamgenoot, waarbij hij hulp kreeg van Colapinto. De Argentijn ging niet snel genoeg aan de kant voor de leider, en stuurde vervolgens de pitstraat in, waarbij Norris nogmaals moest inhouden. Piastri won daarmee meer dan een seconde, en verkleinde de achterstand tot drie seconden. De Ferrari's reden daar zo'n twintig seconden achter, terwijl Russell weer twintig seconden achter Hamilton zat, met de Saubers niet ver achter hem.
Norris wist de nieuwe aanval van Piastri af te slaan en bracht het verschil terug tot vier seconden. Nadat de Ferrari's een tweede pitstop maakten, kregen de McLarens ook hun tweede set van de nieuwe banden. In de laatste zeventien ronden had Norris daardoor geen bandennadeel meer.
Na de pitstops volgde wel nog een opvallend moment waarbij achterblijver Colapinto Piastri totaal over het hoofd zag en de Australiër volledig het gras indrukte. Piastri overleefde en Colapinto werd bestraft. De Argentijn kreeg slechts vijf seconden straf, een opvallend lichte straf voor het vergrijp. Hoewel Piastri geen bandenvoordeel meer had, liep Piastri toch in. Met negen ronden te gaan was het verschil nog achterhalve seconde. Kleiner werd het verschil niet meer, waardoor Norris de race wel won.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Leclerc en Hamilton eindigden daarachter als derde en vierde. Russell greep met de nodige moeite de vijfde plek. Daarachter waren er genoeg punten te verdelen voor de teams uit het middenveld. Bortoleto maakte een stop meer dan Lawson en Alonso, maar haalde beide coureurs niet meer in. Lawson werd dus knap zesde, voor Alonso en Bortoleto. De Braziliaan pakte zijn eerste punten met een achtste plek. Hülkenberg eindigde als negende, achter Alonso en Lawson, terwijl Esteban Ocon het laatste punt greep.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties