Onder de loep | Eerste matchpoint breekt aan voor Verstappen in Singapore Formule 1
Formule 1

Onder de loep | Eerste matchpoint breekt aan voor Verstappen in Singapore

Onder de loep | Eerste matchpoint breekt aan voor Verstappen in Singapore

Na twee jaar afwezigheid op de kalender keert de Grand Prix van Singapore weer terug. Voor de Formule 1-coureurs wordt het de langste en warmste race van het seizoen, terwijl het voor één iemand een hele bijzondere wedstrijd kan worden. In een nieuwe Onder de loep belicht F1Maximaal de vijf meest belangrijke verhaallijnen richting de volgende race.

1. Verstappen heeft eerste kans op tweede F1-titel

Max Verstappen is die coureur waarvoor het een speciale wedstrijd kan worden. De Nederlander heeft aankomend weekend namelijk de eerste mogelijkheid op het winnen van zijn tweede F1-titel. Op dit moment geniet de 24-jarige een voorsprong van 116 punten op Charles Leclerc en 125 punten op teamgenoot Sergio Pérez. Om kampioen te worden, moet zijn voorsprong minstens 138 punten zijn.

Dat houdt in dat Leclerc niet hoger dan P9 mag eindigen én dat Verstappen sowieso moet winnen. Alle posities lager dan P1 voldoen niet voor de Red Bull Racing-coureur om de titel te winnen. Toch zal dat niet de grootste zorg zijn, gezien Verstappen een week later in Japan opnieuw de mogelijkheid krijgt, mocht hij in Singapore nog net naast zijn tweede titel grijpen.

2. Marina Bay Street Circuit een Ferrari-baan? 

Ferrari zal er op gebrand zijn om alles op alles te zetten om ervoor te zorgen dat Verstappen nog geen titelfeestje kan houden in Singapore. De aard van het Marina Bay Street Circuit moet helpen om de Red Bull-ster voor te blijven. Waar Monza nog vroeg om topsnelheid, is dat in Singapore totaal het tegenovergestelde. Hier is de vraag naar downforce het grootst. Marina Bay is in die zin een baan waar Ferrari het op papier goed moet doen.

Op papier, omdat dit seizoen al vaker is gebleken dat het niks hoeft te zeggen. De auto kan het nog zo goed doen, maar wanneer er weer blunders gemaakt worden, heb je er weinig aan. Kijk maar naar Monaco en Baku. Jawel, dat waren ook zogenaamde Ferrari-banen. Wie wonnen daar? Sergio Pérez en Max Verstappen. Een foutloos weekend is dus niet alleen wenselijk, het is een vereiste voor Ferrari.

3. Mercedes onzeker over kansen in Singapore

Mercedes is een team dat in Singapore hoopt op verbetering. De Duitse renstal doet het al het hele seizoen beter op banen waar veel downforce vereist is. Kijk maar naar de weekenden in bijvoorbeeld Spanje, Hongarije en Nederland. Wat dat betreft zou het Marina Bay Street Circuit gunstig moeten liggen voor de W13. Toch is men bij de regerend constructeurskampioen onzeker.

George Russell vreest namelijk voor de hobbelige aard van de baan. De W13 blijkt namelijk geen goede auto te zijn op dergelijke oppervlakken. Het stratencircuit in Singapore is nu net precies zo'n soort baan, ondanks dat het qua downforce juist wel goed moet liggen voor Mercedes. Na de eerste vrije trainingen zal men een goed beeld krijgen of de Zilverpijlen wel of niet een goed weekend zullen kennen.

4. Komt De Vries opnieuw in actie namens Williams?

Het is nog altijd onzeker wie plaatsneemt in één van de Williams-bolides in Singapore. Immers: Alexander Albon is nog altijd herstellende van een blindedarmontsteking, waarna hij na de operatie ook nog eens te maken kreeg met complicaties. De Thai maakt het inmiddels goed en werkt keihard om fit te zijn voor de race, maar in de omstandigheden die Singapore biedt, kan het een lastig verhaal worden voor de 26-jarige.

Nyck de Vries staat daarom stand-by om in actie te komen als dat nodig is. De Nederlander viel al in op Monza en deed het meer dan naar behoren met een negende plaats op zijn debuut. De 27-jarige heeft zich zelfs zo erg in de kijker gespeeld, dat hij volgend jaar zeer waarschijnlijk instapt bij AlphaTauri. Daar wordt hij dan de vervanger van Pierre Gasly die naar Alpine gaat. Maar eerst nog maar eens zien of De Vries opnieuw gelegenheidsteamgenoot wordt van Nicholas Latifi, die na dit jaar vertrekt bij Williams.

5. Wat doet de rijdersmarkt nog?

De Vries is niet de enige die betrokken is bij allerlei geruchten op de rijdersmarkt. Nu we het einde van het seizoen naderen, wordt het silly season er niet bepaald minder interessant op. Dat Gasly naar Alpine vertrekt, is nog helemaal niet zeker. Dat zou bovendien minder goed nieuws zijn voor De Vries, ook al staat hij er goed op bij Alpine en Williams. Bij dat laatste team wordt nu wel gezocht naar een vervanger voor Latifi en dat kan ook zomaar juniorcoureur Logan Sargeant worden.

En wat te denken van de situatie bij Haas? Daar wordt nog altijd overwogen wie de teamgenoot van Kevin Magnussen moet worden in 2023. Teambaas Günther Steiner zegt dat de kans dat Mick Schumacher blijft fifty-fifty is. Nico Hülkenberg en Antonio Giovinazzi worden daarnaast genoemd bij het Amerikaanse team, terwijl laatstgenoemde ook kans maakt op het tweede Williams-zitje. Dat worden spannende weken!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws