Onheilspellend nieuws voor concurrentie: 'Red Bull gaat de komende twee jaar nog meer uit sterke basis halen' Formule 1
Formule 1

Onheilspellend nieuws voor concurrentie: 'Red Bull gaat de komende twee jaar nog meer uit sterke basis halen'

Onheilspellend nieuws voor concurrentie: 'Red Bull gaat de komende twee jaar nog meer uit sterke basis halen'

Mark Hughes heeft in een interview met Adrian Newey veel geleerd over de denkwijze van de ontwerper van Red Bull Racing. De journalist denkt dan ook dat deze denkwijze ervoor heeft gezorgd dat de Oostenrijkse renstal momenteel een dominante periode kent. Red Bull begon in 2022 al met een sterke basis en daar kan het team in de komende jaren nog op voorborduren. Dat zal het team naar alle waarschijnlijkheid doen zonder al te grote veranderingen.

Aan het einde van 2021 kwam er een einde aan de dominantie van Mercedes in de Formule 1. Max Verstappen pakte de titel in de laatste race en dat was het startpunt van de dominantie van Red Bull. De reglementen die in 2022 werden ingevoerd, werden uitstekend geïnterpreteerd door Red Bull, en met name door Newey. In een interview aan het einde van 2023 is Hughes veel te weten gekomen over de denkwijze van Newey. 'Daar zit ook het geheim van de successen van de laatste twee Red Bull-auto's', zegt de journalist in de The Race-podcast.

'Hij wist al heel snel dat de nieuwe reglementen een intieme relatie tussen de aerodynamica en ophanging vereisten', vervolgt Hughes. De ontwerper van Red Bull heeft al eerder met grondeffectauto's gewerkt. Hughes vindt het te kort door de bocht om te zeggen dat daar het voordeel vandaan komt. 'De aerodynamica is nog steeds de dominante factor, maar het heeft veel meer hulp nodig van de ophanging dan eerder het geval was. Daar zat hij aan het begin van 2022 al bovenop en daar kon het team op voortborduren.'

Hughes verklaart dominantie Red Bull in 2023

Het voordeel van Red Bull begon al in 2022, ondanks dat Ferrari ook uitstekend uit de startblokken kwam. Charles Leclerc en Verstappen pakten in de eerste vier races van dat seizoen allebei vier overwinningen. De performance van Ferrari, in vergelijking Red Bull, was echter al snel verdwenen. De auto van de Italiaanse renstal was snel op de zaterdag, maar door gebrekkige race pace en fouten kwam het team op zondag niet uit de verf. Verstappen en Red Bull hadden juist een groot voordeel tijdens de Grands Prix.

Andere teams wisten juist al snel dat ze een inhaalslag moesten maken. Dat is teams als Mercedes, McLaren en Aston Martin nog niet gelukt, ondanks dat een paar renstallen al een flinke stap hebben weten te zetten. 'De andere teams konden niet werken met hun basis. Zij moesten juist downforce weghalen om het stuiteren te voorkomen, terwijl Red Bull juist downforce toe kon voegen. Vandaar dat Red Bull in 2023 juist nog dominanter was. Ik verwacht dat dit team in de komende twee jaar nog meer uit die sterke basis kan halen.'

Geen radicale veranderingen voor Red Bull in 2024

Red Bull heeft al aangegeven dat de 2024-auto een evolutie is op de RB19. Ook Hughes verwacht niet dat de Oostenrijkse renstal een konijn uit de hoge hoed tovert voor aankomend seizoen. 'Newey weet waar de RB19 tekortkomt. De auto kan lager afgesteld worden dan alle andere auto's als het asfalt strak is. Op hele hobbelige circuits heeft Red Bull wel een probleem. Daar gaat het team proberen om het werkvenster te vergroten. Ik verwacht echter geen radicale veranderingen', aldus de journalist.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws