Scott Mitchell heeft het middelmatige Formule 1-seizoen van Alexander Albon geanalyseerd. Aan de hand van data kijkt hij naar hoe de Red Bull Racing-rijder zich staande houdt ten opzichte van zijn Nederlandse teamgenoot en beargumenteert hij waarom Sergio Perez na een uitstekend jaar de geschikte man is voor dat tweede Red Bull-zitje.
Perez' onverwachte overwinning vormt een nieuwe piek in een uitstekend 2020-seizoen. In combinatie met Albons onvermogen om Red Bull te bieden wat ze nodig hebben, is er geen reden meer om Perez niet als vervanger te kiezen voor Albon, verwacht de Formule 1-journalist.
'Red Bull wil de keuze nog steeds in het naseizoen maken. Maar op de rauwe data van de Grand Prix van Sakhir valt een definitieve zaak te bouwen in het nadeel van Albon', zo suggereert Scott Mitchell, werkzaam voor The Race. Het is een zeer vriendelijke jongen en als het meezit, is hij snel. Maar het werkt bij Red Bull niet en het ziet er naar uit dat dit niet gaat veranderen.
Albons kwalificaties
In de tweede Bahreinse race wist Albon voor het eerst sinds Silverstone Q3 weer niet te halen. Procentueel zat de Thai tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Sakhir in Q2 verder achter zijn teamgenoot dan in Bahrein, Emilia Romagna, Portugal en de Eifel, vier races waarin Albon weer een beetje op leek te krabbelen.
Na deze matige kwalificatie is het voordeel in snelheid van Max Verstappen ten opzichte van Albon het grootste van alle coureurskoppels. Door de snelste rondetijden van allebei de coureurs binnen een team te nemen ten opzichte van de snelste rondetijd van het weekend, heeft The Race een analyse gemaakt van de snelheid van alle coureurskoppels.
Het procentuele verschil tussen Albon en Verstappen over het hele jaar is 0.812 procent. Dat is het grootste gat van de hele grid, bij Ferrari trekt Charles Leclerc bijvoorbeeld aan het langste eind met 0.697 procent voordeel. Het verschil tussen George Russell en Nicholas Latifi is 0.665 procent in het voordeel van de Brit en de rest van de koppels zitten onder de 0.3 procent.
Albon heeft duidelijk moeite in de kwalificatie, dat blijkt alleen nog maar meer uit het feit dat zijn gemiddelde kwalificatiepositie tussen de zevende en de achtste plek ligt. 'Een zeer matige prestatie, gezien het feit dat Verstappen die auto regelmatig gebruikt om de Mercedessen dwars te zitten.'
Albon wordt niet beter
Wanneer Albon nou over het seizoen steeds beter zou presteren, zou dit nog een reden kunnen zijn om Albon ook in 2021 een kans te geven. Maar ook dit blijkt niet het geval. Uit data van het Britse autosportmedium wordt nu duidelijk dat de achterstand van Albon naar Verstappen in de kwalificatie, hoewel marginaal, alleen maar groter is geworden.
Waar Verstappen bovendien zijn achterstand naar de snelste tijden van de kwalificatie ongeveer gehalveerd heeft ten opzichte van de Grands Prix aan het begin van het jaar, heeft Albon in die sessies slechts circa een derde van de tijd goed weten te maken ten opzichte van de lastige kwalificaties in de instabiele RB16 in bijvoorbeeld Oostenrijk en Groot-Brittannië.
Waarom Perez de ideale kandidaat is
Wat kan Perez nog meer doen om zich in de schijnwerpers te werken? Dit jaar heeft hij aan de hand van de RP20 laten zien over enorm veel snelheid te beschikken, gedurende de hele race én over één ronde. 'Zal hij meteen op de snelheid van Verstappen zitten? Waarschijnlijk niet. Zal hij dichter bij Verstappen zitten dan Albon nu? Waarschijnlijk wel.'
'Red Bull is vooral geïnteresseerd in het ondersteunen van Verstappen', denkt Mitchell. Ze hebben iemand nodig die snel en betrouwbaar is en de kwaliteiten heeft voor een topteam. Perez grijpt elke mogelijkheid die zich voordoet aan en Albon doet dit niet. Al is de RB16 lastiger te besturen dan de RP20, er is geen bewijs dat Albon de bolide onder controle krijgt en er zijn wel tekenen dat Perez meer kan met die auto.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties