Red Bull Racing staat momenteel vierde in het constructeurskampioenschap, daarmee hebben ze dus allesbehalve een lekker seizoen op dit moment. Max Verstappen heeft niet het jaar dat hij wil, maar het andere Red Bull-stoeltje is waar het echt misgaat bij de Oostenrijkse renstal. Eerst was het Liam Lawson, maar nu is het Yuki Tsunoda die het ronduit lastig heeft in de RB21. Wanneer voormalig Red Bull-monteur Calum Nicholas gevraagd wordt waar deze problemen vandaan komen, zoekt hij naar de oplossing.
Red Bull domineerde in voorgaande jaren nog de koningsklasse van de autosport, maar sinds 2024 is deze dominantie beetje bij beetje aan het afbrokkelen. Het team van Verstappen staat momenteel dus op een pijnlijke vierde plek, en dat zorgt voor veel frustraties binnen het team. De Nederlander komt soms nog als het konijn uit de hoge hoed, maar voor de tweede Red Bull-coureur Tsunoda lijkt dit een onmogelijke opgave. Het is een zeldzaamheid om punten te scoren voor de Japanner.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Nicholas probeert een verklaring te zoeken voor de moeilijkheden bij zijn voormalig werkgever. 'Je moet natuurlijk gewoon met je eigen ontwerpen komen', zo begint hij in The F1 Show Podcast. 'Red Bull Racing is enorm trots om hun eigen ontwerpen te maken. Ik denk niet dat zij ervan houden om anderen te kopiëren. Natuurlijk zijn er dingen waar je inspiratie uithaalt, maar uiteindelijk moet je zelf het werk doen. Daarvan uitgaande moet je een goede auto kunnen bouwen', zo verklaart de voormalig monteur over het team van Christian Horner.
Tsunoda heeft het dus niet makkelijk, maar volgens Nicholas kun je eigenlijk niet meer doen dan hem ondersteunen. 'Op het gebied van de andere rijder, dat is altijd een lastige opgave. Je kan niet anders dan ze gewoon supporten', verklaart hij. 'Ik denk dat Yuki alles ervoor doet. Ik krijg heel vaak vragen over het tweede stoeltje bij Red Bull, en ik heb zoveel rijders gezien in mijn tijd. Het zijn allemaal goede coureurs. Pierre Gasly is een geweldige Formule 1-coureur, maar ook Alexander Albon is een hele goede. We zien nu ook hoe goed ze kunnen zijn als ze hun dag hebben', stelt de monteur.
Een ander soort druk
'Het is niet zoiets dat ik dan nu anders over ze denk omdat ze niet met de auto overweg konden', vervolgt hij. 'Je wil als coureur de tijd krijgen om dingen te laten lukken, maar er staat natuurlijk ook druk op om dat daadwerkelijk te doen', aldus Nicholas. 'Ik denk dat de druk enorm veranderd is door de jaren heen. Toen Max net bij het team kwam, was Mercedes het beste, daardoor ervaar je een ander soort druk. Yuki en Liam zijn erbij gekomen op een moment dat je net kampioenschappen hebt gewonnen, zoals in 2023. Dan is de druk heel anders, dus je moet mensen ondersteunen.'
Red Bull zoekt dus al jaren naar de juiste teamgenoot voor Verstappen. 'Je moet je altijd aanpassen natuurlijk. Als het gaat over het geven van feedback, dan moet je wel feedback kunnen geven die correleert', verklaart de voormalig Red Bull-medewerker. 'Je kan allemaal dingen voelen, maar je moet wel zorgen dat het allemaal correleert, waardoor je op zoek kan naar een probleem', vervolgt hij. 'We kunnen tot op bepaalde hoogte helpen natuurlijk met het vinden van de afstelling. Max is daar altijd geweldig in geweest. Hij weet altijd wat de auto doet, maar ook is hij heel specifiek in wat hij wel en wat hij niet wil. Dat heeft het team altijd geholpen om de auto te verbeteren', zo concludeert Nicholas.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties