Piastri had op meer gehoopt in Hongarije: 'De auto was beter dan het resultaat'

| door Noa de Ruijter

Na net het podium te hebben gemist tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië, had Oscar Piastri ook in Hongarije geen geluk. De Australische coureur miste ook het podium op de Hongaroring en moest genoegen nemen met P5. Volgens de coureur zelf kwam het vooral door degradation, de hoge temperaturen en de lay-out van het circuit zelf dat P5 het hoogst haalbare was. Piastri probeerde nog om zijn positie te verdedigen tegen Sergio Pérez, maar de Red Bull was al gauw aan de Australiër voorbij.

Piastri reflecteert bij Sky Sports op zijn race in Hongarije. 'Eerste stint was goed. De tweede en derde stints waren maar gemiddeld. Ik kwam gewoon wat snelheid te kort op deze banden.' Volgens Piastri zelf heeft hij nog veel te leren op het gebied van het controleren van de banden, omdat het was de eerste echte race was dat hij het moeilijk kreeg met de degradation. 'Ik ben blij dat ik alsnog P5 heb weten te pakken, want ik was er van overtuigd dat we lager zouden finishen. We moeten daar naar kijken want de auto was veel beter dan het uiteindelijke resultaat.'

Piastri moet nog veel leren over het managen van de banden, vindt hij zelf

Bij F1TV legt Piastri verder nog uit dat het niet te bedoeling was om achter Norris aan te gaan na zijn pitstop: 'Ik probeerde gewoon om de banden te controleren, maar deed dat duidelijk niet zo heel goed. Lando (Norris, red.) eindigde uiteindelijk dertig seconden voor mij, dus dat was al helemaal een gelopen race.' De Australiër kwam ook nog Pérez tegen op de baan en vocht met de Mexicaan om belangrijke baanpositie. Het gevecht duurde echter niet zo heel erg lang. 'Ik probeerde ook nog tegen Checo (Pérez, red.) te verdedigen, maar hij was al weg na twee bochten. Ik heb wat na te gaan wat betreft de banden. Maar met de oude auto liepen we nog een heel rondje achter dan dat we nu rijden.'

Ook Piastri klaagde, net als veel andere coureurs, over de moeilijke omstandigheden van de Hongaarse race. De hoge temperaturen zorgde ervoor dat de race fysiek zwaar was, maar ook de lay-out van het circuit zelf was volgens Piastri erg zwaar aan zijn nek. 'Het was een moeilijke race. Er waren veel bochten, waarvan enkele bochten heel erg snel waren. Ik voel dat nu echt in mijn nek. Het was verder ook heel erg heet. En omdat het steeds korte rondes zijn, is er veel actie op de baan.' Ook hielp het volgens Piastri niet dat de Red Bulls en de Mercedessen hem om de oren heen reden. 'Een Red Bull en Mercedes die op je af komen, dat is geen fijn gevoel', zegt de Australiër half lachend.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen