Pirelli-topman zag het precies gaan zoals Red Bull uitkwam: 'Anders hadden ze meer degradatie' Formule 1
Formule 1

Pirelli-topman zag het precies gaan zoals Red Bull uitkwam: 'Anders hadden ze meer degradatie'

Pirelli-topman zag het precies gaan zoals Red Bull uitkwam: 'Anders hadden ze meer degradatie'

Pirelli-topman Mario Isola is van mening dat de tweede safetycar-fase Red Bull Racing volledig in de kaart speelde. Charles Leclerc besloot niet naar binnen te gaan, en dus hadden Max Verstappen en Sergio Pérez een bandenvoordeel. Isola zag dat de situatie anders had kunnen aflopen als die tweede safetycar er nooit was geweest. Red Bull-teambaas Christian Horner vindt het moeilijk te boordelen.

Zo halverwege de race kwam er een safetycar op de baan nadat de aanvaring tussen Verstappen en George Russell zorgde voor wat rotzooi op het circuit. De Nederlander was onderweg naar het voorveld na zijn eerste pitstop waarbij hij die vijf seconden van zijn tijdstraf uit moest zitten. Bij het inhalen van de Mercedes-coureur kwamen de twee in aanraking met elkaar, en lagen er overal stukjes voorvleugel en vloer. Red Bull maakte gebruik van de safetycar en aarzelde niet om beide coureurs naar binnen te halen, terwijl Ferrari Leclerc op kop liet rijden.

'Als je het vergelijkt wisselde Leclerc in ronde 21 van band en waren zijn banden vijf ronden ouder dan die van Max, en dat verschil was te merken', zegt Isola, geciteerd door de internationale media. 'Verstappen kwam binnen in ronde zestien, dus vijf rondes eerder dan Charles. Ik kan me voorstellen dat hij anders wat meer last had gehad van bandenslijtage', aldus de Italiaan. 'Het punt is, dat als je je banden niet wisselt achter de safetycar bij de herstart, heb je bij de herstart veel meer moeite om energie in de banden te krijgen of eenvoudigweg warmte te genereren omdat je minder rubber hebt.'

Horner zegt dat 'Red Bull gewoon de juiste beslissing heeft genomen'

Volgens de teambaas van de Oostenrijkse renstal was het moeilijk om te beoordelen of de safetycar Red Bull inderdaad in de kaart speelde. 'Het is altijd moeilijk te zeggen hoe de banden zouden zijn geweest aan het einde van een langere stint', zegt Horner. 'Ik denk dat we de juiste beslissing hebben genomen onder de safetycar, ondanks dat Max posities verloor en Checo slechts één plaats verloor aan Charles, maar hij was snel weer aan de leiding. Maar het speelde een rol. Of het een beslissende rol was, is moeilijk te voorspellen', lijkt Horner zijn schouders op te halen. Red Bull had tijdens de tweede safetycar-fase de kans om de rijders op de harde banden te zetten, die veel beter leken te werken voor de RB19 op het koude asfalt van Las Vegas. Ferrari deed dat niet met Leclerc, waardoor hij aan het einde kampte met versleten banden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws