Teambaas Frédéric Vasseur denkt dat Ferrari het bandenmanagement tijdens de Grand Prix van Las Vegas beter voor elkaar had dan Red Bull. Volgens de Fransman had Max Verstappen veel meer last van degradatie, en kwam het vooral door pech met de safety car dat Ferrari de overwinning niet kon pakken. Vasseur werd verder ook verrast door de inhaalactie van Leclerc op Sergio Pérez.
'Ik denk dat Verstappen meer degradatie had en dat hij de (medium, red.) band al kapot reed, voordat wij dat deden', analyseert Vasseur het bandengebruik bij de Las Vegas-race, volgens RaceFans. 'Maar hij reed daarvoor al aan de leiding. Het betekende dat we de hele stint bijna hetzelfde tempo hadden, maar waarschijnlijk waren we beter in het bandenmanagement tijdens de eerste stint met de mediumband.'
Volgens Vasseur was het bandenmanagement bij Ferrari ook tijdens de stint op de harde band niet slechter dan bij Red Bull. 'Ik weet niet zeker of het op de harde (band, red.) niet precies hetzelfde was, want op de hards pitte hij en hij had de banden met vijf of zes ronden minder dan wij. Aan het einde had ik het gevoel dat we terugkwamen vergeleken met Pérez en dat het tempo er was. Ik denk dat het bandenmanagement goed was.'
Ferrari had pech met de safety car
Aan het bandenmanagement lag het dus niet, volgens de Franse teambaas, met betrekking tot de reden waarom Ferrari de winst niet kon binnenhalen. De timing van de safety car heeft Ferrari wel de winst gekost. Volgens Vasseur was het echter geen optie om Leclerc toen nog een keer naar binnen te halen. ' Dan spreken we over een wat als-scenario. We hebben niet overwogen om Charles te laten stoppen, want het grote voordeel voor Max was dat hij tien rondjes eerder was gestopt. Je weet op dat moment niet wie er gaan stoppen en welke gevolgen dat heeft voor de posities op de baan.'
Leclerc wist zich nog wel terug te vechten naar P2, iets wat zelfs zijn teambaas op dat moment niet aan zag komen. 'Ik zei een ronde eerder al dat Charles het ging proberen bij Pérez. Maar ik zag het verschil op mijn monitor en riep: wauw, nee, dat gat is te groot. Ik was wel een beetje verrast dat het lukte, minder verrast dan Checo (Pérez, red.), maar het was een mooie actie. Charles was tot op het bot gemotiveerd.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties