Pirelli werkt aan banden voor straatcircuits: 'We hebben zachtere compounds nodig' Formule 1
Formule 1

Pirelli werkt aan banden voor straatcircuits: 'We hebben zachtere compounds nodig'

Pirelli werkt aan banden voor straatcircuits: 'We hebben zachtere compounds nodig'

Tijdens de Grand Prix van Monaco werd de invloed van een stratencircuit op de bandenstrategie duidelijker dan ooit tevoren. Al in de eerste ronde van de race werd de rode vlag gehesen en mochten de coureurs van banden wisselen. Voor meerdere coureurs betekende dit dat ze na de herstart van de race niet weer hoefden te wisselen. Naarmate de F1-kalender uitbreidt, wordt ook het aantal straatraces groter. Pirelli werkt nu aan een nieuwe bandencompound die beter aansluit op straatcircuits.

Op dit moment biedt Pirelli zes bandencompounds aan. Elk weekend worden hier drie van geselecteerd om te fungeren als de zachte, medium, en harde band. De zachtste compound is op dit moment de C5-band en die wordt vaak gekozen op stratencircuits. Toch sluit deze compound niet helemaal aan op de stratencircuits, vindt de bandenfabrikant. 'Omdat de kalender steeds meer en meer stratencircuits telt, hebben we zachtere banden nodig', laat Mario Isola, baas van Pirelli motorsport, weten aan Racer.com.

De C6-compound

Pirelli is in de laatste week van mei begonnen met het testen van de nieuwe, zachtere band op het circuit van Paul Ricard in Frankrijk. Maar liefst acht van de 24 races dit seizoen worden gehouden op een straatcircuit. De nieuwste toevoeging is het stratencircuit van Las Vegas. Naast Las Vegas vinden we ook stratencircuits in Jeddah, Melbourne, Miami, Monaco, Baku, en Singapore. Het circuit van Montreal wordt gezien als een semi-stratencircuit.

De C6-band zal nog zachter zijn dan de C5. Een focus binnen het project is om oververhitting in de banden tegen te gaan. 'We gaan het aanbod een beetje naar de zachtere kant verplaatsen, waarbij we altijd proberen om oververhitting te verminderen. Het echte probleem is om de juiste balans te vinden tussen oververhitting en degradatie. We moeten degradatie behouden, maar oververhitting tegengaan. Dat is niet altijd makkelijk aangezien de twee met elkaar verbonden zijn.'

Volgens de bandenfabrikant is het niet zo dat de teams om een nieuwe compound hebben gevraagd. 'Het was ons idee rekening houdend met de racekalender en waar we gaan racen. Natuurlijk moeten we een mix van een- en twee-stop strategieën bevorderen. Vandaar dat we voorstelden om richting een nog niets zachtere (band, red.) te gaan.' De teams hadden enkel aangegeven dat ze graag zouden willen dat Pirelli iets aan de oververhitting doet. 'Het risico is dat als je oververhitting vermindert, de banden minder veranderen omdat ze meer rondes zonder veel degradatie kunnen rijden.'

Vandaar dat er maar een ding op zat volgens de bandenfabrikant. 'Als we deze kant opgaan, hebben we zachtere banden nodig om de juiste compound te kunnen selecteren voor elke race', vertelt Isola. De test op het circuit van Paul Ricard was de eerste met de C6-compound. 'Het is de eerste poging, maar het idee is om deze richting in te slaan en zes compounds te introduceren volgend jaar.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws