Pirelli wil bandentest op Zandvoort in 2021: 'Maar het kan pas later in het jaar' Formule 1
Formule 1

Pirelli wil bandentest op Zandvoort in 2021: 'Maar het kan pas later in het jaar'

Pirelli wil bandentest op Zandvoort in 2021: 'Maar het kan pas later in het jaar'

Mogelijk komt er volgend jaar een bandentest van Pirelli op het circuit van Zandvoort. De bandenleverancier van de Formule 1 staat voor de lastige opgave om een hele nieuwe generatie Formule 1-banden te testen voordat ze in 2022 geïntroduceerd worden. De Italianen willen graag de banking van het Noord-Hollandse circuit testen met hun prototypes en daarom staat de baan hoog op het lijstje van Pirelli-directeur Mario Isola. Een bandentest plannen in Nederland is echter lastiger dan gedacht.

Pirelli is druk bezig met het ontwikkelen van de 18-inch band, die in 2022 zijn intrede zal gaan doen. Men is klaar aan de tekentafel en wacht nu op track time met Formule 1-auto's, iets wat volgend jaar pas kan plaatsvinden vanwege de omgegooide Formule 1-kalender. In een interview met F1 Maximaal laat Isola weten dat alle puzzelstukjes rondom de testdagen in 2022 langzaam in elkaar vallen, alhoewel er altijd nog onzekerheid heerst over of er genoeg gereden kan worden op het nieuwe rubber.

Testruimte vinden voor Pirelli een hele opgave

'Volgend jaar hebben we een kalender met 23 races, dus er is weinig ruimte om volop te testen', begint de Pirelli-man. 'Maar nu er een voorlopige kalender is verschenen, hebben we al wel een idee waar en wanneer we een bandentest willen gaan uitvoeren. Het is een flinke puzzel, maar we zullen binnenkort met de teams en de FIA om de tafel zitten om het te regelen. Het belangrijkste is dat we zoveel mogelijk testdagen hebben, want we hebben een totaal nieuwe bandenserie ontwikkeld. Alle bandensoorten zullen van top tot teen nieuw zijn en daarbij stappen we over van 13-inch banden naar de 18-inch variant. Veel variabelen die meespelen dus.'

Zeker aan het einde van 2021 hoopt Isola op veel tijd op de baan en als het verloop van de COVID-19 pandemie meewerkt, ziet hij het wel goed komen. 'Aan het begin zullen er nog veel coronaregels van kracht zijn en is er minder mogelijk, maar hopelijk verbetert die situatie als er wellicht een vaccin komt. Zolang we kunnen testen, verzekeren we dat het goed gaat komen met de banden voor 2022. Het is een geweldige stap voor de Formule 1. Niet alleen zien de auto's er gaver uit, ook zijn de banden voorzien van de nieuwste technologie. Daarnaast is het voor ons interessant, want omdat 18-inch ook een formaat is dat voorkomt bij personenauto's, delen we de techniek met ons hele concern. We zijn blij dat we een contract tot en met 2023 hebben met de FOM, zodat we hier optimaal van kunnen profiteren.'

In eerste instantie zouden de banden al in 2021 worden geïntroduceerd, maar het coronavirus gooide roet in het eten. Naast het uitstellen van een groot nieuw reglementenpakket, moest de koningsklasse van de autosport ook langer wachten op de 18-inch banden. 'Maar dat heeft ons niet per sé een voordeel opgeleverd. In theorie hebben we er langer aan kunnen werken, maar we waren al snel klaar om de baan op de gaan en dat kon niet. We hebben dus niet zoveel aan die extra maanden gehad. Het is tijd om het circuit op te gaan.'

Pirelli wil dolgraag naar Zandvoort, maar ziet beren op de weg

De vraag is of er volgend jaar een bandentest komt op het circuit van Zandvoort. Voor Pirelli zou dat goed uitkomen, want de banking in de Arie Luyendykbocht is flink. Om uit te vinden of de nieuwe generatie banden tegen de druk van die snelle bocht kunnen, zal er getest moeten worden. 'Daarom gaan we ook graag naar Zandvoort. We hebben data verzameld met steile bochten in GT-auto's, bijvoorbeeld op het circuit van Daytona in de Verenigde Staten. Maar dat zal niet genoeg zijn om een goed oordeel te scheppen.'

Testdagen in Nederland plannen is echter lastig, legt Isola uit. 'We mogen niet testen voordat er een race is gehouden, daar steekt de FIA een stokje voor. Omdat het een nieuw circuit is voor veel teams, kan men namelijk een voordeel halen uit de tijd die ze op de baan spenderen. Een bandentest moet dus sowieso na de race, maar kan niet in de week erop gehouden worden, aangezien de Grand Prix van Italië de zondag erop alweer plaatsvindt. Een bandentest op Zandvoort moet dus later in het jaar gepland worden, er zit niets anders op. We zullen een plan gaan maken om het te realiseren en als het volgend jaar niet lukt, doen we het in 2022.'

Door: Maurits Kappetijn
maurits@f1maximaal.nl | @MausKappetijnF1

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws