Red Bull gaf prioriteit aan aanpakken van betrouwbaarheidsproblemen bij RB16B Formule 1
Formule 1

Red Bull gaf prioriteit aan aanpakken van betrouwbaarheidsproblemen bij RB16B

Red Bull gaf prioriteit aan aanpakken van betrouwbaarheidsproblemen bij RB16B

Helmut Marko heeft aangegeven dat betrouwbaarheid bij het ontwikkelen van de RB16B op één stond bij Red Bull Racing. De Oostenrijker gaat in gesprek met Motorsport-Magazin dieper in op hoe de renstal uit Milton Keynes zoveel tijd heeft weten te winnen gedurende de winterstop. Het gat naar Mercedes was in Bahrein gedurende de kwalificatie maar liefst vier tienden, en dat is veelbelovend. Volgens Marko ligt Bahrain International Circuit Red Bull namelijk niet enorm goed, wat betekent dat Red Bull in de rest van het seizoen nog sterkere weekenden zal kennen.

'Wij hebben gekeken naar wat onze zwaktepunten waren vorig jaar', zo trapt de Red Bull-adviseur af ten overstaan van het Duitse medium. Er werd bij de Oostenrijkse renstal prioriteit gesteld aan het wegwerken van de betrouwbaarheidsproblemen van 2020, waardoor Max Verstappen vijf keer de eindstreep niet wist te halen. 'Wij wilden een versie van de bolide die allereerst vanaf de eerste minuut van de training tot aan het einde van de race het volhield. Dat is ons gelukt.'

'Daarna hebben we gekeken naar hoe we de zwaktepunten van het verleden achter ons konden laten', vervolgt Marko. 'Sinds Oostenrijk 2020 hebben we een bolide gehad met een onrustige achterkant. Ik treed maar niet in detail over hoe we dat opgelost hebben', voegt hij daaraan toe. Het is na Bahrein echter wel duidelijk dat Red Bull een auto ontworpen heeft die een stuk minder nerveus overkomt. Dat kwam de rondetijden van Verstappen en nieuwe teamgenoot Sergio Pérez dan ook zeker ten goede tijdens de seizoenopener.

Red Bull ontwikkelt door in 2020

De sterke start van Red Bull hebben ze volgens Marko deels te danken aan het voorbereidende werk in 2020. En dat terwijl directe concurrent Mercedes halverwege vorig seizoen die ontwikkelingsslag al liet varen. 'Dat door ontwikkelen is altijd onze filosofie geweest en het feit dat de bolides van dit jaar nauwelijks veranderd zijn ten opzichte van die van vorig jaar, maakte het alleen nog maar logischer voor ons', stelt Marko tevreden. Het voortzetten van de ontwikkeling in 2020 stond bijvoorbeeld toe dat Verstappen in de seizoenfinale in Abu Dhabi de overwinning wist te pakken.

Gat naar Mercedes mede dankzij Honda

Tijdens de kwalificatie in Sakhir werd duidelijk dat Red Bull dit jaar de bovenliggende hand zou kunnen hebben. Dit heeft Red Bull deels te danken aan uitstekend werk van Honda, benadrukt Marko: 'De Honda-motor levert niet alleen meer vermogen, ook hebben we zeker de smalste achterkant van de grid. Dit is allemaal mogelijk wegens de introductie van die nieuwe motor.'

Het gat dat Red Bull trok naar Mercedes in Bahrein zou volgens Marko alleen nog maar groter kunnen worden. Dit heeft te maken met het feit dat Bahrain International Circuit van oudsher niet een van Red Bulls sterkste circuits is. 'Dat we op vier tienden stonden, verraste ons. Wij hadden een voorsprong van twee tienden verwacht. En ons concept zou op bochtige circuits nog beter moeten werken. We hebben nu gewoon een bolide die op elk gebied presteert', concludeert Marko hoopvol.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws