Vier partners die Red Bull de Honda-activiteiten uit handen kunnen nemen Formule 1
Formule 1

Vier partners die Red Bull de Honda-activiteiten uit handen kunnen nemen

Vier partners die Red Bull de Honda-activiteiten uit handen kunnen nemen

Red Bull Racing wil na het vertrek van Honda het liefst de motorafdeling zelf onder handen nemen. Wanneer Honda haar personeel terugtrekt, zal er echter een gat ontstaan van technische kennis. Om een zelfstandige motorafdeling te behouden, zou het dus logisch zijn wanneer Red Bull op zoek gaat naar een technische partner die op dit gebied de primaire werkzaamheden op kan pakken. Maar welke partijen zijn er momenteel serieus in zicht? The Race zet vier kanshebbers op een rijtje.

Mugen

In veel opzichten zou dit de meest romantische oplossing zijn volgens het Britse medium. Mugen kent een lange samenwerking met Honda die zelfs teruggaat naar de tijd waarin het bedrijf ontstaan is, in de jaren '70. Het bedrijf is echter wel onafhankelijk van Honda. In de jaren '90, toen Honda besloot te stoppen in de Formule 1, kende Mugen als vervanger een uitstekende periode met Jordan.

Mugen is in Japan zeer actief in de autosport. Zo zijn ze betrokken bij de Super Formula en Super GT. In beide kampioenschappen zijn ze verantwoordelijk voor de Honda-motoren. Een opfriscursus zal voor het Japanse merk dus niet nodig zijn. Als Honda bereid is haar infrastructuur en personeel onder een andere naam in de sport te houden, zou Mugen de beste optie zijn om dit te realiseren.

Honda's aankondiging van vertrek deed echter suggereren dat het niet alleen een kwestie van geld was, maar dat de werknemers die momenteel op het Formule 1-project zitten, elders ingezet gaan worden. Dat zou een overname van Mugen dus wel ingewikkelder maken. Hoe Honda het plan met Red Bull verder uit gaat werken, zal uitwijzen in hoeverre dit ook daadwerkelijk een motief was om de sport te verlaten.

Cosworth

Voor de meest recente aanwezigheid van Cosworth in de Formule 1 moeten we terug naar 2013. De wissel naar hybridemotoren was toen een te grote stap voor Cosworth om alleen te nemen. Zonder financiering of een partner wilde het merk de toekomst van haar activiteiten niet riskeren om in de sport te blijven. Het verder ontwikkelen van de Honda-motor die al zo goed als kant-en-klaar is, met de nodige financiële steun, zou de motorleverancier echter aan kunnen spreken.

Cosworth is actief in enkele andere kampioenschappen. Zo leveren ze elektronische systemen aan IndyCar en ontwikkelen ze een nieuwe hybridemotor voor het Britse toerwagenkampioenschap voor 2022. Ook hebben ze de krachtbron voor de Aston Martin Valkyrie geleverd, een gemeenschappelijk project van Aston Martin en Red Bull Racing. Ze hebben dus al een band met Red Bull. Cosworth's fabriek ligt bovendien slechts op een half uur rijden van Milton Keynes, de locatie van de Red Bull-fabriek. Genoeg redenen dus om een samenwerking te overwegen.

Ilmor

Ilmor stapte begin 1990 in de F1 als onafhankelijke motorleverancier en werd toen opgepikt door Mercedes. Onder deze samenwerking gingen ze eerst in zee met Sauber, daarna ook met McLaren. Begin 2000 kocht Mercedes Ilmor op. Twee van de drie oprichters van het merk behielden echter de 'afdeling voor speciale projecten', evenals de naam Ilmor, om het merk buiten de Mercedes-activiteiten om nieuw leven in te blazen.

Ilmor heeft sindsdien al met Honda samengewerkt. Zo hebben ze in de IndyCar grote successen geboekt samen met de Japanners. Mario Illien, een van de oprichters, heeft bovendien een link met Red Bull Racing. In 2015 en 2016 werd de Zwitser ingehuurd om de technische malheur van de Renault-motoren te onderzoeken. Iets recenter, voorafgaand aan het 2019-seizoen, hielp hij ook mee met het oplossen van een vibratieprobleem in de Honda-motor. Dat Ilmor ook nu ingezet wordt, lijkt dus geen ondenkbaar scenario.

AVL Racing

Het Oostenrijkse AVL lijkt een goede match gezien de geografische ligging (minder dan drie uur van het Red Bull-hoofdkwartier in Oostenrijk, red.). Daarnaast heeft het de middelen en specialistisch gereedschap om een Formule 1-project aan te kunnen. AVL werkt al aan ingewikkelde ingenieursprojecten binnen de autosport en heeft in het verleden samengewerkt met Ferrari.

Een recente samenwerking tussen Honda en AVL resulteerde echter in een conflict, waarna beide partijen besloten niet samen verder te gaan. Of het ingenieursbedrijf tot een van de opties behoort, blijft afhangen van of Red Bull de relatie met het bedrijf nieuw leven in wil blazen. Mochten de Oostenrijkers deze moeite doen, dan zou ook AVL Racing tot een van de opties behoren om de Honda-activiteiten in Milton Keynes op zich te nemen. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Hoe Red Bull de Honda-motor kan behouden

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws