Het eerste Europese drieluik van de Formule 1 komt in Barcelona ten einde. Het zal tevens de laatste Grand Prix van Barcelona zijn, aangezien Madrid zich vanaf 2026 op de kalender meldt. Max Verstappen wist Lando Norris hier vorig jaar nog te verslaan. Na Monaco verwacht de Nederlander dat het hier beter gaat. Naar verluidt verwacht Red Bull Racing ook dat een kleine regelwijziging hen tegemoet zal komen.
De Oostenrijkse renstal heeft echter ook gezegd niet afhankelijk te willen zijn van regelwijzigingen. Al vanaf het begin van het jaar, en eigenlijk ook al vorig jaar, is de paddock in de ban van de flexi-wings. McLaren is het team dat daar het meest mee in verband werd gebracht nadat ze in de tweede helft van 2024 een tik op de vingers kreeg van de FIA vanwege een creatieve achtervleugel.
Vanaf dit weekend gaat de FIA wat beter letten op de voorvleugel. Zoals F1Maximaal.nl in dit artikel al heeft uitgelegd, zal het bestuursorgaan de flexibiliteit van de vleugel strenger onder de loep nemen. Nu staat het Circuit de Barcelona-Catalunya bekend om zijn combinatie van snelle en technische secties, zoals bochten 3 en 9. Het circuit kent ook lange rechte stukken en een bochtige derde sector.
Lees ook
Hoop is gevestigd op deze regelwijziging: einde flexi-wings kan reddingsboei van Red Bull zijn
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

In Barcelona kunnen flexibele vleugels een voordeel bieden: ze zorgen bij hoge snelheid voor minder drag en bieden in langzame bochten toch voldoende downforce. Voor de teams die een vleugelwijziging hebben moeten doorvoeren, betekent de regelwijziging een verlies van aerodynamische efficiëntie. Of McLaren wel of geen vleugelwijziging door heeft moeten voeren, is (nog) niet bekend. Voor de McLaren, een bolide met veel mechanische grip, zal dit vermoedelijk hoe dan ook een goed circuit zijn.
In sectoren 1 en 2, waar de snelheid hoog ligt en die efficiëntie cruciaal is, zullen auto's met stijvere vleugels minder voordeel halen uit rechtelijnsnelheid. In sector 3, met trage, technische bochten, kunnen deze stijvere vleugels minder grip opleveren. Dit kan resulteren in meer bandenslijtage of slechtere exits uit bochten, wat ook in de kwalificatie pijn kan doen.
Kan Red Bull de set-up perfectioneren?
Red Bull ging de triple header in met een upgradepakket en Verstappen heeft tegenover onder meer F1Maximaal.nl in Monaco bevestigd dat er nog wat nieuwe onderdelen aan zullen komen. Of dat dit weekend al gebeurt, is niet bekend, maar er ziet in ieder geval iets in de pijplijn. De viervoudig wereldkampioen wilde de zege in Imola dan ook niet helemaal toewijden aan het upgradepakket dat ze meenamen.
Hij legde uit dat het grotendeels het perfectioneren van de set-up was, waardoor hij op zondag ook weinig last had van bandenslijtage. In Monaco stelde hij dat de upgrades niet hadden geholpen met verbeteren van de performance in langzame bochten. De verwachting is dat delen van sectoren 2 en 3 daardoor moeilijk kunnen worden voor de RB21. Mechanische grip zal wederom een thema zijn in Barcelona.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen en Lewis Hamilton zijn de Barcelona-experts van de laatste jaren te noemen. Van 2017 tot en met 2021 won Hamilton deze race elk jaar. Verstappen heeft de edities van 2016, 2022, 2023 en 2024 gewonnen. Vorig jaar startte Norris van poleposition, maar sloeg de Nederlander toe in de eerste bocht. Ook op Barcelona is het lastig om in te halen, dus een dergelijke actie, of kwalificeren op de eerste startrij lijkt in ieder geval belangrijk te zijn.
Mercedes wil terugslaan
Ferrari heeft in Monaco nog een podium te pakken gekregen, maar de performance was in Imola ver te zoeken. Bij Mercedes was het net andersom, wat deels kwam door een slechte kwalificatiedag. De Duitse renstal verwacht op Barcelona beter uit de verf te komen en weer vooraan mee te doen. George Russell jaagt op zijn eerste podium van deze triple header en Andrea Kimi Antonelli jaagt nog steeds op zijn eerste podium van het seizoen. Net als bij Ferrari is de consistentie af en toe niet aanwezig.
Het team uit Maranello maakt gedurende een weekend redelijk grote stappen, maar het is telkens niet genoeg voor Charles Leclerc of Hamilton om zich bij de top drie te kunnen melden op zondag. Leclerc staat momenteel vijfde in het kampioenschap, op twintig punten achter Russell. Hamilton staat daar weer zestien punten achter. Verstappen staat op de derde plek met 136 punten, bijna veertig vóór Russell. De snelle bochten moeten Ferrari een beetje tegemoetkomen dit weekend.
Hometown heroes Sainz en Alonso
De race in Spanje staat voor de Spaanse fans in het teken van thuishelden Carlos Sainz en Fernando Alonso. De grand stands van Sainz, de Grada CS55, zijn compleet uitverkocht en de eerste fan events zijn al gehouden. Sainz heeft aangegeven op zijn plek te zitten bij Williams, maar moet nog meer ontdekken betreffende de auto. Hij is over het algemeen blij, maar heeft meer nodig om de auto sneller te maken. Ondertussen richt Carlos Sainz sr. zich vermoedelijk op de FIA-presidentsverkiezingen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

In Barcelona is naar buiten gekomen dat Mohammed ben Sulayem veel steun ontvangt van autosportbonden en de kans lijkt groot te zijn dat hij opnieuw gekozen wordt. Sainz zou zijn vader echter zeer geschikt vinden om FIA-president te worden. Hij ademt autosport en is net zo eerlijk en oprecht als Sainz zelf, maar daarbij gaf hij ook lachend aan 'dat hij bevooroordeeld is en dat dat een PR-praatje zou zijn voor zijn vader.'
De andere Spanjaard is een tweevoudig wereldkampioen die meer lijkt te weten over het werk van Adrian Newey achter de schermen dan wij denken. Hoewel hij nog geen punten heeft behaald is hij redelijk te spreken bij de media en was hij in Monaco vrolijk. Dat was tevens Neweys eerste weekend op de baan bij Aston Martin. Het team heeft stappen gezet in de afgelopen weken, en de kracht en energie van Newey lijkt nu al te werken. Het is voor Alonso te hopen dat zijn eerste punten dit weekend dan eindelijk behaald worden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties