Max Verstappen begon de Europese triple header uitstekend met een zege in Imola. De Nederlander verraste Oscar Piastri met een fantastische inhaalactie en behield de rest van de wedstrijd de leiding. Bemoedigend, als je het aan Davide Valsecchi vraagt. Hij is echter sceptisch of Verstappen dit superhoge niveau waarop hij nu rijdt een heel seizoen vol kan houden als Red Bull de auto niet nog een stapje verbetert.
Verstappen was na de race in Imola voorzichtig optimistisch over de upgrades. Op het Italiaanse asfalt had de RB21 weinig last van bandendegradatie, maar iedereen weet dat Monaco een heel ander circuit is. Het is tevens een baan waarop de auto van Red Bull vorig jaar al niet lekker ging. De langzame bochten en kerbs vormen nog steeds de pijnpunten van de bolide. Het upgradepakket van Imola moet dat echter wel verbeteren.
Wat er ook gebeurt, Verstappen zal het onderste uit de kan blijven halen. Volgens Valsecchi heeft de viervoudig wereldkampioen de lat wéér hoger gelegd. 'Vanuit mijn perspectief is hij dit jaar zelfs beter dan vorig jaar', zegt de oud-coureur in een interview met F1Maximaal.nl. 'Hoe de f*ck is dat mogelijk?!' lacht Valsecchi. 'Ik dacht dat de tweede helft van vorig jaar een van zijn beste seizoenen was, tenminste, die ik mij kan herinneren.'
De problemen van Red Bull zijn er al sinds 2023, zo gaven Christian Horner en Verstappen aan, maar was het toen niet zichtbaar omdat de auto zo dominant was. Inmiddels is dat niet meer zo. Toch blijft Verstappen winnen. 'Het lijkt erop dat hij dit jaar op een nog hoger niveau is begonnen', looft de 38-jarige. 'Ik vrees alleen dat hij dit niveau niet het hele seizoen vol kan houden in de auto waarin hij momenteel rijdt', zegt Valsecchi, verwijzend naar de wispelturige RB21.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Fouten van Red Bull
De upgrade lijkt te werken, maar niets is tegenwoordig gegarandeerd. Red Bull moet ook kiezen wanneer ze wil stoppen met het doorontwikkelen en zich wil richten op 2026. 'De auto verdient het niet om vooraan te staan', vervolgt Valsecchi. 'Als hij toch aan de top staat, dan is dat omdat Max bijzonder is. McLaren zal halverwege het seizoen vermoedelijk te ver voorstaan in de punten. Dan zakt Red Bull weg en verliezen ze misschien energie om te vechten.'
Het is een duister scenario dat Valsecchi schetst. Gevraagd waarom hij dat denkt, vertelt hij over de fouten die hij bij Red Bull heeft gezien voorafgaand aan de Grand Prix van Emilia-Romagna. 'Die crash in de pitstraat in Miami... ze raakten alle punten kwijt. En dan de race op zondag, ze waren nergens', blikt Valsecchi kort terug. 'Hoe kun je dan denken dat je dit kampioenschap gaat winnen? Je moet een coureur iets geven om mee te vechten.'
Dat ging in Imola al stukken beter, maar één zwaluw maakt geen zomer. 'In Bahrein hadden ze twee slechte pitstops met Verstappen. Daarna nog een paar keer slechte stops. Heel positief ben ik dus niet. Ze moeten meer dingen veranderen, niet alleen aan de auto, maar ook aan de organisatie', luidt de kritische noot van Valsecchi. Meerderen linken het vertrek van Jonathan Wheatley aan de slechte pitstops. Wheatley is tegenwoordig actief als teambaas van Sauber.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen staat er altijd
'Ik denk nog steeds dat ze een topteam zijn', vervolgt Valsecchi. 'Met Verstappen en de kwaliteiten van sommige mensen binnen het team, dat werkt heel, heel goed. Maar zodra één sleutelfiguur vertrekt, zakken ze in. Zodra er iemand vertrekt, ontstaan er problemen', denkt de Italiaan. 'Dit jaar zijn ze gewoon niet meer zo sterk met de strategie en in de pitstraat. Ze staan er nog wel, maar altijd dankzij Verstappen. Niemand anders', sluit hij af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties