Christian Horner is zeer tevreden met hoe Red Bull Racing vanaf 2022 verder gaat in de sport. De Red Bull-teambaas zag hoe zijn renstal de gewenste motorbevriezing toegewezen kreeg, waardoor ze na aankomend seizoen de Honda-motor kunnen behouden. Horner licht toe wat dit betekent voor zijn team, hoe de komende jaren er nu uit gaan zien en hoe Red Bull van plan is de taken van Honda over te nemen.
'Onze drang om deel te nemen aan de Formule 1 was zwaar verminderd als dit niet was gelukt. Red Bull is bijna te volwassen om nog een klantenteam te zijn', aldus de reactie van de Brit ten overstaan van de officiële website van de Formule 1. Een noodoplossing was om naar een van de andere motorleveranciers te stappen. 'Maar we zagen dat het wat ongemakkelijk kan zijn en dat wij als Red Bull zijnde soms de aspiraties van onze leveranciers te boven gingen.'
Zo spreekt Horner ook meteen uit waarom Red Bull een terugkeer naar voormalige motorleverancier Renault niet zag zitten. Blijkbaar zitten ze niet op dezelfde golflengte als de Oostenrijkers collega's. In Honda vonden ze wel een geschikte partner: 'Wat we met Honda ervaren hebben de afgelopen jaren is een fantastische samenwerking en relatie, zonde dat het vroegtijdig eindigt aan het einde van dit jaar.'
'Tot dusver hebben we twee sterke en vermakelijke seizoenen gekend samen, zo willen we het laatste jaar afsluiten. Red Bull heeft met haar keuze om zelf motoren te ontwikkelen haar eigen toekomst en lot in handen. Het heeft onze toekomst in de Formule 1 dan ook verzekerd voor de nabije toekomst', stelt Horner, die bevestigt dat Red Bull met dit herziene plan niet van plan is om binnenkort de Formule 1 te verlaten.
Red Bull ontwikkelt zelf
Voor dit jaar heeft Honda een grote verbeteringsslag proberen te slaan, vervolgt Horner wanneer hem gevraagd wordt naar hoe het ontwikkelingsplan van Red Bull er nu uit ziet. 'Zij blijven de motor optimaliseren. Ze hebben de ontwikkelingen die op de planning stonden voor volgend jaar naar voren gehaald, dat was een enorme klus. Het primaire doel is voor ons om de motor met E10-brandstof door te ontwikkelen en te optimaliseren', voegt hij daaraan toe.
Honda zal aan de start van de bevriezing Red Bull een motor leveren en zal ze in '22 nog helpen met het assembleren van de motoren. Zo zorgen de Japanners dat ze, ook na vertrek, betrokken blijven gedurende de overgangsfase. Het feit dat Honda zich zo flexibel openstelt wordt door het team uit Milton Keynes zeer gewaardeerd. Het biedt ze de tijd om op zoek te gaan naar een krachtige werkwijze zodat er geen achterstand opgelopen wordt.
Honda-faciliteiten naar Red Bull
Hoe is Red Bull precies van plan om het Honda-deel van de fabriek over te nemen? Horner licht het plan toe: 'We zullen een overgroot deel van HRD UK (Honda Research and Development UK, red.) erven, dat is de operationele afdeling van Honda in Milton Keynes. Dat geeft ons een vliegende start met mensen die we al kennen en een aansluiting waarmee we een nieuw bedrijf op kunnen richten.'
'Daarna gaan we rollen binnen de organisatie opvullen - dat zal in de komende weken en maanden gebeuren. De overeenkomst met Honda heeft ons echter voldoende tijd verschaft om dit allemaal op een rijtje te krijgen', concludeert de Britse teambaas. Een spannende en belangrijke periode voor Red Bull dus, dat nu het talent en de expertise aan moet trekken om haar eigen motoren-afdeling op de rails te krijgen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties