Review Drive to Survive seizoen 2: Boosheid Verstappen onbegrijpelijk Formule 1
Formule 1

Review Drive to Survive seizoen 2: Boosheid Verstappen onbegrijpelijk

Afgelopen vrijdag was de dag waarop veel Formule 1-fans op zaten te wachten: Het tweede seizoen van 'Drive to Survive' was eindelijk te zien op Netflix. Na een succesvol eerste seizoen zijn de verwachtingen van seizoen twee hoog gespannen. F1 Maximaal plofte neer op de bank en vertelt jou onze bevindingen van de kersverse documentaireserie. Let op spoiler alert!

Direct in de eerste aflevering word je als Formule 1-fan herinnerd aan de oorspronkelijke intenties van de FOM met betrekking tot de serie. Heel geduldig wordt de sport opnieuw voorgesteld, zelfs met talloze flashbacks van eerdere seizoenen. De grote bazen bij Liberty Media hadden immers voor ogen om middels Netflix het Amerikaanse publiek te enthousiasmeren en die zijn nu eenmaal koppig als het gaat om motorsport. Eerst was het IndyCar of NASCAR en daar is, mede dankzij het eerste seizoen op Netflix, ook een beetje Formule 1 bij gekomen.

De voorzichtige en introducerende eerste aflevering is echter niet per definitie storend; voor velen zal het als een geheugenverfrissing gelden. Ook wij kunnen er niet onderuit dat we bepaalde aspecten van het 2018-seizoen alweer vergeten waren en natuurlijk zijn die belangrijk om te begrijpen wat er precies in 2019 gebeurde. Seizoen twee van Drive to Survive zal namelijk vooral een greep zijn uit de zinderende momenten van het 2019-seizoen, afgewisseld met interessante kijkjes achter de schermen.

De Amerikaanse intro-aflevering wordt al heel snel afgelost door een denderende tweede aflevering. Gunther Steiner maakt een geweldige comeback, met nog meer scheldkannonades dan voorheen. Producent Box to Box Films doet gelukkig wel zijn best om de aflevering geen ordinaire bliepshow te laten lijken; het spanningsgehalte wordt ten alle tijden hoog gehouden en de pace van snijdende scenes is goed.

Verstappen maakt zich teveel zorgen

Verderop in het tweede seizoen wordt Max Verstappen belicht. Journalist Will Buxton is regelmatig aan het woord en ook geeft hij een inkijkje in Max' positie binnen de sport. De Red Bull-coureur wordt neergezet als een van de, al dan niet de beste coureur van de grid. Verstappen oogt hongerig en scherp voor de camera tijdens het intense interview. De opmerkingen van de Nederlander over de serie zijn wat ons betreft dan ook onbegrijpelijk. Op geen enkele manier krijgt hij negatieve aandacht en van 'slechte' roekeloosheid lijkt geen sprake.

Net als het eerste seizoen biedt seizoen twee unieke inkijkjes achter de schermen, waarvan veel journalisten zullen balen van de gemiste quotes. Zo zit er toevallig een Netflix-camera in de auto van Mercedes-teambaas Toto Wolff, als hij met Cyril Abiteboul (Renault, red.) de deal van Esteban Ocon bespreekt. De makers doen uitstekend hun best om de praktijken achter de gesloten deuren te belichten en ook dit seizoen zitten de afleveringen vol met niet eerder vertoond materiaal.

Techniek en politieke spelletjes achterwege gelaten

Wel valt het op dat de serie met het oog op technische details of ingewikkelde kwesties op de vlakte blijft. Veel technische verhalen worden - misschien voor het gemak - ontweken, terwijl die juist erg relevant kunnen zijn. Zo is er geen aandacht voor de soap rondom de Ferrari-motoren en wordt er nauwelijks iets belicht wat te maken heeft met de autotechniek.

Een gemiste kans, want de Amerikaanse kijker heeft met seizoen één kunnen wennen aan de sport en is, volgens ons, nu wel klaar voor het echte werk. Juist de technische meesterwerken maken de Formule 1 uniek en een klein beetje extra aandacht had juist voor een beter imago kunnen zorgen ten opzichte van de IndyCar Series.

Niet alle hoogtepunten in beeld

Het lijkt erop dat Box to Box Films bij de opnames vorig jaar ervoor gekozen heeft om bij elke Grand Prix bij een verschillend team aanwezig te zijn. In principe een logische keuze, omdat je niet met een paar camera's overal tegelijk kan zijn. Bovendien komen teamleden niet meer onder de camera's uit en krijg je taferelen zoals bij Haas in aflevering twee.

Het nadeel is echter dat sommige hoofdgebeurtenissen daardoor ongelukkig gemist worden. Tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten is het filmteam van Netflix aanwezig bij Ferrari, waar men het vooral heeft over de opkomende rivaliteit tussen Leclerc en Vettel. Nog geen twee weken later in de Braziliaanse race, als de filmploeg alweer bij een ander team aanwezig is, gaat het mis en rijden de twee Ferrari-rijders tegen elkaar op.

De regisseurs hebben er voor gekozen om deze climax niet te laten zien, simpelweg omdat dat mosterd na de maaltijd zou zijn na alle eerder opgenomen interviews, waar zoveel moeite in was gestoken. Ongelukkig en ook wel logisch dus, maar het zorgt er wel voor dat je niet alle hoogtepunten van 2019 te zien krijgt.

Conclusie: Oppervlakkigheid geen sta-in-de-weg voor spectaculair nieuw seizoen

Al met al is het tweede seizoen van Drive to Survive een must-see voor alle liefhebbers van motorsport (en Amerikanen). Kijkers krijgen net als in het eerste seizoen unieke beelden te zien en zeker voor de beginnende Formule 1-fans is het een ultieme tiendelige cursus.

Je wordt als kijker klaargestoomd voor het nieuwe Formule 1-seizoen op een manier die weinig regisseurs na zouden kunnen doen. Ondanks het feit dat je weinig meekrijgt van technische details en dat je soms sleutelmomenten niet te zien krijgt, wil je geen van de tien afleveringen missen. (Foto: Mercedes AMG F1)

Maurits Kappetijn | maurits@f1maximaal.nl