Carlos Sainz wist in 2023 nog voor een grote verrassing te zorgen in Singapore door de overwinning te pakken en daarmee de enige racewinnaar zonder RB19 te worden. In 2024 moet de Spanjaard echter vanaf de tiende plek starten na een crash tijdens de kwalificatie. Het was voor Ferrari daarom zaak om vooral niet te veel te verliezen.
Sainz wist na het enkeltje muur op de zaterdag precies wat hem te doen stond, en dat een podium daarbij zeker niet tot de mogelijkheden behoorde. 'Ja, het was vooral schadebeperking voor ons vandaag', geeft hij toe bij Formula1.com. 'Zeker bij de start, waar we snel moesten reageren toen een Williams bijna twee of drie auto's uitschakelde', lacht de Madrileen. 'We moesten dat ontwijken. Vanaf dat moment leek het alsof we de hele tijd vast zouden blijven zitten in die groep in het middenveld', blikt de coureur terug op de openingsfase van de Grand Prix.
Undercut zorgde voor behoorlijk versleten banden
Het Marina Bay Street Circuit is, vanzelfsprekend, een stratencircuit en dat betekent minder inhaalmogelijkheden. 'Er zijn hier in Singapore maar weinig kansen om in te halen', weet ook Sainz. 'We besloten een pitstop te maken in ronde 12 en zo een undercut te plaatsen op het hele middenveld', legt hij de strategie van Ferrari uit. Aan het einde van de race werd het daarom steeds lastiger voor de Spanjaard, die zijn landgenoot in een langzamere Aston Martin steeds dichterbij zag komen. 'Dat zorgde voor een zeer versleten band aan het einde van de race. Ik heb wat goede inhaalacties kunnen maken aan het begin', benoemt hij ook een positief punt uit zijn race. 'Ik kreeg wat pace en toen was het gewoon overleven tot het einde', aldus Sainz.
Zodra de toekomstig Williams-coureur in de vrije lucht kwam, kreeg hij letterlijk en figuurlijk wat ruimte. 'Wanneer Charles en ik vrije lucht hadden, lieten we zien dat de auto tijdens de race geen problemen had', stelt hij na afloop vast. 'We waren vrij sterk. Ons probleem dit jaar lijkt de kwalificatie te zijn', benoemt hij een punt dat hij al vaker uitlichtte, evenals zijn teamgenoot Charles Leclerc en teambaas Frédéric Vasseur. 'De banden in de juiste window krijgen is ons zwakke punt', benadrukt Sainz.
Kwalificatie moet verbeterd worden
In de aanloop naar de volgende Grand Prix is dat dus het voornaamste focuspunt voor de Italiaanse renstal. 'Daar moeten we naar kijken. Daar gaan we aan werken voor de laatste zes races van het jaar', geeft de Spanjaard aan. Hij meent dat wanneer het team uit Maranello dat eenmaal oplost, het team zich nog vaker kan melden vooraan het veld en consistent zal kunnen strijden voor zeges. ' Ik weet vrij zeker dat als we tijdens de kwalificatie in de top drie komen, we mee kunnen racen voor de overwinning', sluit Sainz zijn interview af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties