Saward: 'Een wissel naar Red Bull-motoren zou voor Stellantis op marketinggebied logisch zijn' Formule 1
Formule 1

Saward: 'Een wissel naar Red Bull-motoren zou voor Stellantis op marketinggebied logisch zijn'

Saward: 'Een wissel naar Red Bull-motoren zou voor Stellantis op marketinggebied logisch zijn'

Joe Saward is van mening dat we na 2022 zomaar een gesponsorde Honda-motor zouden kunnen zien. Hoewel Christian Horner recent ontkende dat er plannen zijn om de naam van de krachtbron te verkopen aan een derde partij, meent de F1-journalist dat die kans er wel degelijk in zit. Sterker nog, Saward gelooft dat ze de de krachtbron de naam van een ander automerk zouden kunnen geven.

'De motoren zullen nog Honda-motoren heten tot aan het einde van dit seizoen, maar vanaf dan is er geen reden dat de motor niet de Alfa Romeo-motor of de Audi-motor kan heten, tenzij Honda dat in de overeenkomst met Red Bull Racing expliciet verbiedt', aldus Saward via Autoweek, die meteen de grootste voorwaarde aan zijn beargumentering stelt. Mocht Honda in het contract op laten nemen dat een samenwerking met een ander automerk niet toegestaan is dan gaat de vlieger niet op.

Waarom een merknaam op de Honda-motor?

Saward duikt in de geschiedenisboeken om zijn verhaal kracht bij te zetten. Zo haalt hij het meest recente moment aan waarop Honda uit de Formule 1 stapte. Het Japanse automerk verkocht het team toen aan Ross Brawn, die destijds de leiding had over de renstal. Brawn doopte het om tot Brawn Grand Prix, sloot een deal met Mercedes als motorleverancier en won plots een kampioenschap.

'Het team werd vervolgens verkocht aan Mercedes, wat sinds 2010 voort bestaat uit de restanten. Zou Honda nu hetzelfde kunnen doen?', vraagt Saward zich hardop af. 'In eerste instantie zou dit onlogisch lijken, maar er is een solide argument om dit wél te doen. Wanneer de motoren succesvol blijken onder een andere naam, weet men namelijk nog steeds dat deze ontwikkeld zijn door Honda.'

Saward heeft een kandidaat in zicht

Het is dus duidelijk dat er voor Honda een voordeel aan vastzit wanneer ze toe zouden staan dat een ander bedrijf er met haar krachtbronnen vandoor gaat - binnen de Formule 1 is immers toch bekend dat het de Japanners waren die oorspronkelijk met de krachtbron kwamen. Mocht deze dus bovenmaats presteren dan strijkt het bedrijf waarvan de naam op de motor geplakt wordt dus niet de eer op.

Saward ziet binnen de huidige Formule 1 een kandidaat die geschikt zou zijn voor een samenwerking met de Oostenrijkers: 'Stellantis is bijvoorbeeld op zoek naar een nieuwe manier om op sportief gebied zoden aan de dijk te zetten en moet afwegen of een samenwerking met Alfa Romeo nog wel de moeite waard is. De huidige overeenkomst is van weinig waarde, het team gebruikt motoren van Ferrari en de bolides zijn vrijwel altijd te vinden aan de achterkant van de grid.'

'Een wissel naar Red Bull-motoren zou op marketinggebied niet minder dan logisch zijn', concludeert hij. Stellantis is een multinational in de auto-industrie die ontstaan is uit een merger tussen Groupe PSA en Fiat Chrysler Automobiles. Onder meer Alfa Romeo behoort tot het portfolio van de grootmacht. Een dergelijke partij zou volgens Saward de naam van de Honda-motor tegen betalen wel willen kopen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws