Andrea Stella had niet verwacht dat de achterstand van Red Bull Racing tijdens de race op het Miami International Autodrome zo groot zou zijn. Na de kwalificatie van een dag eerder was de Italiaan nog van mening dat de Oostenrijkse concurrent graag wilde doen voorkomen dat er 'wonderen' worden verricht met de RB21, maar volgens Stella was de Red Bull-bolide niet zo slecht. Op die uitspraak komt de McLaren-teambaas nu terug.
McLaren ging zaterdag als favoriet de kwalificatie in, maar Verstappen verraste andermaal door de poleposition voor zich op te eisen. In de paddock heerste de gedachte dat het Britse team opnieuw niet had kunnen leveren op zaterdag, maar daar was Stella het niet mee eens. Hij stelde dat de Red Bull-bolide lang niet zo slecht is als de formatie uit Milton Keynes zelf wil doen geloven. 'Bij Red Bull grijpt men iedere mogelijkheid aan om het idee te creëren dat ze wonderen verrichten met deze auto en dat anderen iedere training, iedere kwalificatie en iedere race bovenaan moeten staan', zei de McLaren-teambaas.
Oscar Piastri en Lando Norris boekten een dag later echter een overtuigende dubbelzege voor het team uit Woking. Verstappen eindigde op bijna veertig seconden pas als vierde. Het verschil met Red Bull was dus aanzienlijk en na afloop van de race werd Stella dan ook geconfronteerd met zijn uitspraak van een dag eerder. 'Ik ben een beetje verbaasd dat het gat zo groot was', reageerde de Italiaan tegenover Motorsport.com.
'Ik had wel gedacht dat we een voordeel konden hebben qua bandenmanagement, maar ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat dit voordeel tot zo'n grote voorsprong tijdens de race zou leiden', vervolgt de 54-jarige McLaren-teambaas zijn verhaal. 'Gisteren, toen we die opmerkingen maakten over onze tegenstanders, ging dat vooral over de kwalificatie', verduidelijkt Stella zijn uitspraak over Red Bull en de RB21.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Stella ziet harde werk lonen, plukt vruchten van 'zwarte kunst van de F1'
De McLaren-teambaas stelt vervolgens dat hij ook al had aangegeven dat de MCL39 niet zo goed presteerde tijdens de kwalificatie. 'Op nieuwe banden en met bijna lege tanks is het met onze auto moeilijker om de limiet op te zoeken', herhaalt de Italiaan een uitspraak die zijn coureurs dit jaar ook al meermaals hebben gedaan. 'Maar het is duidelijk dat onze auto in de races, wanneer je veel ronden achter elkaar rijdt en te maken krijgt met bandenslijtage in warme omstandigheden, erg goed presteert.'
Stella wil daarbij graag bedrukken dat dit vooral te danken is aan het specifieke ingenieurswerk van McLaren. Zelf omschrijft hij het bandenmanagement als de 'zwarte kunst' van de Formule 1. 'Als je me daar voor het seizoen naar had gevraagd, dan had ik gezegd: ja, we hebben specifiek geïnvesteerd in het verbeteren van de interactie tussen onze auto en de banden', maar ik had zeker niet verwacht dat het zo'n groot effect zou hebben als dat we in deze race hebben gezien', is Stella zelf ook verbaasd over de enorme voorsprong van McLaren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties