De Grand Prix van Singapore zorgde voor discussies over een mogelijke voorkeur van het team voor Lando Norris, maar een serie van slechte pitstops voor de Brit na de zomerstop zorgde weer voor andere discussies. Drie keer achter elkaar verloor Norris in de pitstraat veel tijd op zijn titelrivaal en teamgenoot Oscar Piastri. Teambaas Andrea Stella wuift het weg.
De Britse renstal is in 2026 echter wel van plan om hardware-aanpassingen door te voeren om de problemen in de pitstraat op te lossen. Voor nu is het toeval dat Norris meerdere incidenten op een rij in de pitstraat had. Terwijl de spanning in het kampioenschap oploopt en McLaren de constructeurstitel al binnen heeft, kreeg Norris drie races op een rij te maken met langzamere pitstops.
In Zandvoort verloor hij met een stop van 4,83 seconden veel tijd op zijn teamgenoot. Later die race viel Norris echter uit. In Monza verloor hij een positie aan Piastri, wat het team later corrigeerde, en in Bakoe zorgde een trage stop opnieuw voor ellende. 'Zelfs als we kijken naar de uitvoering van de pitstops door het personeel, is dit echt een combinatie van de menselijke factor, de uitvoering en de werking, samen met de kwaliteit van de hardware', zei Stella tegenover de pers in Singapore.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dat het drie keer één kant van de McLaren-garage is overkomen, is volgens hem toeval. 'In onze evaluatie hebben we vastgesteld dat we op alle vlakken moeten verbeteren, zowel aan de menselijke kant als qua hardware', vervolgt de Italiaan. In Singapore was het niet Norris die last had van een trage stop, maar Piastri. Dat gebeurde nadat hij in bocht drie van ronde 1 botste met Norris, die zich langs hem wurmde om posities goed te maken.
Vrijwel identieke tijden
Stella benadrukt dat Norris' stops niet met opzet langzamer werden uitgevoerd. 'Voor de volledigheid hebben we het gecontroleerd, en als je de gemiddelde pitstoptijden bekijkt, zijn ze over het seizoen genomen vrijwel identiek voor Lando en Oscar', vervolgt de teambaas. 'Ik denk dat het puur toeval is, omdat we kijken naar een korte observatieperiode van slechts enkele races. De data over het hele seizoen ondersteunen dat het niet structureel aan Lando's kant zit.'
Het is hoe dan ook lastig voor Norris, die drie keer achter elkaar te lang in de pitstraat stond. De Brit viel uit in Zandvoort, maar eindigde in de races die volgden wel hoger dan zijn teamgenoot. McLaren wilde met de papaja-regels de strijd eerlijk houden, al vraagt men zich af hoe het vanaf Austin zal gaan, aangezien het constructeurskampioenschap behaald is. McLaren moet oppassen voor Max Verstappen, die in de afgelopen races 41 punten is ingelopen op Piastri.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Enkele correcties
'In onze evaluatie hebben we vastgesteld dat we op alle vlakken moeten verbeteren, zowel aan de menselijke kant als qua hardware', herhaalt Stella. 'Onze apparatuur maakt bijvoorbeeld het gebruik van de wheel guns iets complexer dan zou moeten. We voeren nu enkele correcties door, die vooral volgend jaar zichtbaar zullen zijn. Tegelijkertijd werken we met het personeel om te zorgen dat we de moeilijkheden opvangen. Het is behoorlijk wat werk.'
McLaren had voorheen ook niet de beste pitstops van het veld, maar voerde in 2022 aanzienlijke verbeteringen door. Sindsdien behoort de McLaren-pitcrew tot de beste van de grid. In 2024 eindigde het team tweede in de DHL Fastest Pit Stop Awards. Nog steeds wordt het team in de pitstraat regelmatig verslagen door Red Bull Racing en Ferrari. Dit seizoen is het werk van Jonathan Wheatley ook bij Sauber in de pitstraat te zien.
Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties