voorvleugel-red-bull-racing-singapore Formule 1
Formule 1

'Red Bull en ander team lijken opnieuw te spelen met flexi-wings-regels, was te zien in Singapore'

voorvleugel-red-bull-racing-singapore

Naast Red Bull Racing nam Mercedes een nieuwe voorvleugel mee naar Singapore. Er was relatief weinig aandacht voor de updates die laat in het seizoen werden gebracht, maar het wierp wel wat licht op een technisch aspect dat de laatste maanden niet meer zo relevant was: de flexi-wings. Vanaf de negende race in het seizoen werden de flexibele vleugels aangepakt, maar twee teams hebben wat slims bedacht.

Aan het einde van het 2024-seizoen en het begin van het 2025-seizoen was er veel commotie over de flexibele voor- en achtervleugels. McLaren werd vorig jaar op de vingers getikt door de FIA omdat ze een truc hadden bedacht om te profiteren van een DRS-effect zonder dat de achtervleugel daadwerkelijk openging. De teams gingen vervolgens met veel onduidelijkheid de winterstop in: mochten flexi-wings nu wel of niet?

Eerst werd er duidelijk een streep door gezet, maar omdat veel teams al bezig waren met de flexibele vleugels besloot de FIA het toch tot een zekere mate toe te laten. De teams die veel hadden geïnvesteerd in het concept waren boos, want ze hadden slechts tot Japan en China de tijd om de achtervleugel aan te passen en tot Barcelona om de voorvleugel aan te passen. Nadat de flexi-wings werden 'verboden' in Spanje werd er weinig over gepraat.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren achtervleugels analyse
In 2024 lagen de achtervleugels van McLaren meerdere keren onder de loep.

Onder de fans was er weinig aandacht voor de nieuwe voorvleugels die zowel Mercedes als Red Bull naar Singapore hadden gebracht. Beide teams blijven in dit gebied aerodynamische updates introduceren, ondanks dat het merendeel van hun middelen inmiddels wordt ingezet voor de ontwikkeling van de auto van 2026. Hoofdingenieur Paul Monaghan verklaarde echter dat er 'een beetje capaciteit was om de update te maken', en ze hadden besloten om ervoor te gaan.

Heeft Mercedes 'de code gekraakt?'

Mercedes kwam tijdens het Grand Prix-weekend van België met een specifieke aanpassing aan de voorvleugel, waarna Red Bull in Zandvoort volgde. De technische richtlijn van vier maanden geleden was bedoeld om het buigen van de vleugels te beperken. Volgens The Race is het echter aannemelijk dat zowel Mercedes als Red Bull sindsdien hebben gewerkt met composietmaterialen die binnen de aangescherpte regels nog enige flexibiliteit toelaten, maar de effecten van de beperkingen minimaliseren.

De nieuwe voorvleugel van Mercedes, die in Singapore werd geïntroduceerd, werd officieel gepresenteerd als een 'subtiele aerodynamische update van de bovenste flap', maar toch toonden onboardcamera's duidelijk een aanzienlijke mate van buiging. Volgens ingewijden is het Mercedes-ingenieurs gelukt om de flexibiliteit van de voorvleugel verder te optimaliseren, met name in de flap zelf, die sinds de Grand Prix van Spanje niet meer dan drie millimeter mag doorbuigen onder een loodrechte belasting van 60 newton, aldus The Race.

Gecontroleerde flexibiliteit bij Red Bull

Red Bulls update aan de voorvleugel leek in Singapore, dus op een circuit met veel downforce, meer grip te genereren aan de vooras in langzame bochten. Dat beperkte de instabiliteit van de bolide in de bochten, iets waar Red Bull al een tijdje aan werkt. De nieuwe vleugel heeft een gewijzigde positie van de bevestigingshaken, die een belangrijke, structurele rol speelden. Het omzeilen van de technische richtlijn TD018 is echter zo makkelijk niet.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

voorvleugel-red-bull-racing-singapore
De voorvleugel die Red Bull introduceerde in Sinapore.

De teams hadden wel genoeg tijd om zich eerst aan te passen en daarna met nieuwe materialen te experimenteren die genoeg aerodynamische flexibiliteit bieden zonder de FIA-controles te schenden. The Race verklaart dat Mercedes sinds het voorjaar zou hebben gewerkt aan een voorvleugel die 'vergelijkbare flexibiliteitsniveaus bereikt als vóór Spanje', ditmaal door zich vooral op de flap te richten in plaats van het hele vleugelprofiel.

Ferrari staat stil, McLaren kiest bewust

Een stukje verderop in de paddock lijkt het erop dat de ontwikkeling van Ferrari is stilgevallen. Het team verloor in Bakoe de tweede plek in het kampioenschap en moet oppassen voor Red Bull, die slechts acht punten achter de Italiaanse renstal staat in het klassement. Singapore was opnieuw een drama. 'Uit informatie blijkt dat Ferrari na de invoering van de TD018 (in Spanje, red.) geen verdere ontwikkeling aan de voorvleugel heeft gedaan en de pogingen tot gecontroleerde flexibiliteit heeft gestaakt', schrijft The Race.

Technisch directeur chassis Loïc Serra en teambaas Fred Vasseur zouden hebben besloten om de resterende middelen uitsluitend in de ophanging te steken, terwijl grotere aerodynamische updates, zoals een nieuwe vloer die oorspronkelijk voor Bakoe gepland stond, door de afdeling van Diego Tondi zijn geschrapt. Ook McLaren heeft bewust de ontwikkeling aan de voorvleugel en structurele flexibiliteit gepauzeerd, in de wetenschap dat het team comfortabel aan de leiding gaat in het kampioenschap.

Volg F1Maximaal.nl nu ook op Google Discover om onze artikelen op Google tegen te komen. Klik op deze link en klik op 'Volgen op Google'.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws