crash-lance-stroll-esteban-ocon-cota-2025-aston-martin-1 Formule 1
Formule 1

Twee teams zijn beschuldigd van schending budgetplafondregels, aanpak verschilt

crash-lance-stroll-esteban-ocon-cota-2025-aston-martin-1

Twee Formule 1-teams zijn beschuldigd van een schending van de budgetplafondregels van het seizoen 2024. Aston Martin is een van de twee teams die de aandacht van de FIA heeft getrokken terwijl het bestuursorgaan bezig is met het afronden van alle bonnetjes van het vorige seizoen. Het proces is inmiddels flink vertraagd. Het gaat bij Aston Martin om een procedurele schending.

De Britse renstal heeft de schending van de documentatie van 2024 geaccepteerd. Teams zijn verplicht om uiterlijk 31 maart van het daaropvolgende jaar hun documentatie in te dienen om aan te tonen dat zij hebben voldaan aan het F1-budgetplafond. Na een grondige beoordeling door de Cost Cap Administration van de FIA worden de resultaten doorgaans in september gepubliceerd.

Dat is tot op heden nog niet gebeurd, wat erop wijst dat er nog lopende onderzoeken zijn naar de naleving van het budgetplafond. Motorsport.com en PlanetF1 melden dat er twee teams waren die het onderwerp zijn geweest van een onderzoek. Eén daarvan is nu bevestigd: Aston Martin. Het team heeft een Accepted Breach Settlement gesloten vanwege het missen van de deadline van 31 maart.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

crash-lance-stroll-esteban-ocon-cota-2025-aston-martin-12
Aston Martin kon de documenten niet op tijd inleveren bij de FIA.

Het missen van de deadline klinkt niet zo bijzonder, maar kan vanzelfsprekend verschillende redenen hebben, en dat wil de FIA tot op de bodem uitzoeken. Aston Martin schond de regels van het budgetplafond in 2021 ook, wat in oktober 2022 bekend werd gemaakt. Toen kwam ook het resultaat van het onderzoek naar Red Bull Racing naar buiten. De Oostenrijkse renstal kreeg een sportieve sanctie en een boete voor de overtreding.

Te late handtekening

Bronnen van Aston Martin melden nu dat de documentatie wel op tijd klaar zou zijn geweest, maar dat de vereiste handtekening niet kon worden gezet 'door uitzonderlijke omstandigheden buiten de controle van het team'. Er wordt begrepen dat Aston Martin verder volledig heeft voldaan aan het kostenplafond van 2024. De renstal uit Silverstone zal daardoor alleen een boete krijgen voor de administratieve nalatigheid.

De FIA is nog niet klaar met de rapporten, want er wordt nog een team onderzocht. Welk team dat is, is niet bekend. Die renstal vecht de vermeende overtreding in ieder geval aan. 'De Cost Cap Administration van de FIA is bezig met het afronden van de beoordeling van de inzendingen van 2024. De resultaten daarvan zullen binnenkort worden gedeeld', aldus een woordvoerder van de FIA. 'Zoals gebruikelijk zullen de resultaten openbaar worden gemaakt zodra het proces is voltooid.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

grid-start-george-russell-max-verstappen-oscar-piastri-singapore
Welk team heeft de regels ook overtreden?

Mogelijke optie

Zolang het niet bekend is welk team ook onderzocht wordt door de FIA, is men op de sociale kanalen druk aan het gissen welk team het kan zijn. Williams wordt genoemd, omdat het team aan het einde van het 2024-seizoen veel harde, grote crashes kende. Teambaas James Vowles gaf toen ook aan dat hij niet zeker wist of ze onder het budgetplafond konden blijven met hun uitgaven.

Zo heeft Logan Sargeant de auto een paar keer flink beschadigd en kon Williams in Australië maar één auto inzetten na de crash van Alexander Albon. Ze hadden geen extra chassis bij zich. Sargeant crashte in Zandvoort ook hard, waarna Franco Colapinto behoorlijke klappers kende in Brazilië en Las Vegas. Of Williams het tweede team is, is nog afwachten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws