Oscar Piastri en Lando Norris pakken een één-tweetje in de Grand Prix van België. De race werd zeker een uur uitgesteld vanwege de extreme omstandigheden. Om 16:20u startte de Australiër als tweede, maar heeft goed opgelet toen Max Verstappen hem inhaalde vóór Les Combes tijdens de sprintrace. Hij deed precies hetzelfde om zijn teamgenoot te verschalken voor de leiding. Verstappen werd uiteindelijk vierde.
Vanwege hevige regenval en dus een natte baan besloot de wedstrijdleiding dat de formatieronde achter de safetycar zou plaatsvinden. Al snel werd bepaald dat de start zou worden uitgesteld. De spray is altijd een probleem op Spa-Francorchamps. Vooraan gaf Lando Norris aan dat de omstandigheden niet ideaal waren, en hij zich kon voorstellen dat de F1-auto's achter hem daar al helemaal last van zouden hebben. Verstappen dacht er anders over.
Hij meldde op de boordradio dat een rode vlag niet nodig was. 'Ze moeten niet zo voorzichtig zijn, we moeten gewoon een paar rondjes rijden', zei hij. Uiteindelijk stonden de coureurs langer dan een uur in de pitstraat om de regen af te wachten. Om 16:20u ging de race van start achter de safetycar. Vier ronden werden achter de safetycar verreden, waarna de FIA liet weten dat er een rollende start zou plaatsvinden. Op de boordradio lieten sommigen al weten dat ze na vijf ronden verwachtten over te kunnen gaan op slicks.
De zon scheen, en dus kon het rap gaan met het opdrogen van de baan. Toen de safetycar naar binnen ging, vertrok Norris ontzettend vroeg. Piastri zat hem op de hielen, maar hij moest wachten tot de streep en tot het definitief groen was. Piastri kon aanhaken en pakte zijn teamgenoot richting Les Combes. Het gevecht tussen de twee was gunstig voor Leclerc en Verstappen erachter, die zo ook aan konden haken in de middensector.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Late stop van Norris voor slicks
Achter de safetycar had Norris vrij veel van zijn batterij gevraagd, waardoor er bijna geen energie meer in zat in de eerste ronde van de race. De Brit viel daardoor even terug achter Piastri, maar het lukte wel om binnen acht tienden te blijven. Er was inmiddels een gat met Leclerc van zo'n twee seconden, waarachter Verstappen zat. De Nederlander bleef binnen DRS van de Ferrari-coureur, maar kon er nog niet voorbij. Hij besloot geduldig te zijn om te kijken waar hij de Red Bull ernaast kon zetten.
Hij kon ook weer niet te lang wachten, want George Russell had Alexander Albon al ingehaald en kon zich bij het gevecht voegen. De McLarens waren inmiddels zo'n zeven seconden weggereden. Leclerc maakte in La Source een foutje waardoor Verstappen de auto er zo'n beetje naast kon zetten. Hij pakte de slipstream, maar liep niet hard genoeg om de Ferrari bij te benen richting Les Combes.
In de twaalfde ronde van de race was Hamilton de eerste die naar de slicks ging. Met hem gingen ook Hülkenberg, Gasly en Alonso naar binnen om slicks op te halen. Voor de andere coureurs dus interessant om aan te kijken, want als de data positief waren, konden zij ook switchen naar nieuwe banden. Piastri dook naar binnen, maar Norris ging door. Ook Leclerc ging naar binnen, met Verstappen op zijn hielen. De Nederlander had een langzame stop van 4,8 seconden omdat hij moest wachten op passerende auto's.
Het halve veld was ondertussen naar binnen gegaan voor slicks en het werd druk in het middenveld. Verstappen deed zijn best om de aansluiting met Leclerc weer te vinden, maar had ook Russell die in zijn nek aan het hijgen was. Hij moest zich meer bezighouden met verdedigen dan met aanvallen. Ondertussen was Norris ook naar binnen gegaan voor slicks, maar bij hem haperde de rechtervoorband.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Weinig spektakel
Na de pitstop was het gat tussen Norris en Piastri dan ook opeens negen seconden. Verstappen moest de jacht op Leclerc staken om zijn banden in leven te houden. Hetzelfde leek voor Russell te gelden, die buiten de DRS van Verstappen belandde. Hamilton leek een goede keuze te hebben gemaakt door vroeg naar binnen te gaan, hij lag zevende en leek zich goed te voelen in de half droge, half natte omstandigheden.
Piastri en zijn ingenieur waren aan het overleggen of ze de race konden uitrijden met de band die hij in de dertiende ronde van de race onder de auto had laten zetten. De Australiër leek te denken dat het wel mogelijk was om een eenstopper te doen, maar voelde een klein beetje slijtage. Na de uitgestelde startprocedure gebeurde er weinig spannends. Norris wist wel dichter bij Piastri te komen, maar maakte een fout waardoor er weer een seconde bij kwam.
In de dertigste ronde van de race kwamen de eerste coureurs naar binnen die er toch een tweestopper van wilden maken. Vooraan reden Leclerc en Verstappen stabiele tijden. De viervoudig wereldkampioen kwam een beetje dichter bij Leclerc, maar bleef rond de twee seconden achter de Monegask te rijden. Piastri was bijna twintig seconden weggereden bij Leclerc voor een eventuele tweede stop.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Piastri dominant naar de vlag
Richting de laatste ronden van de race probeerde Verstappen Leclerc nogmaals onder druk te zetten, waarbij de Monegask ook een paar foutjes maakte. Alsnog lukte het niet om binnen DRS-afstand te komen, waardoor Leclerc de Nederlander opnieuw achter zich kon houden. Norris had zijn gaspedaal echter ook opnieuw gevonden, maar met nog maar twee ronden te gaan was het gat alsnog meer dan drie seconden. Voor Red Bull was het wel een redelijke dag, want uiteindelijk finishten twee van de vier auto's in te punten.
Hamilton zal opgelucht zijn, na een dramatische vrijdag en zaterdag eindigde hij als zevende en wist hij nog punten te scoren voor Ferrari. Samen met Leclerc heeft hij voor een mooi resultaat gezorgd na lastige sessies. Alexander Albon pakt punten voor Williams met zijn P6. Ook Pierre Gasly en Gabriel Bortoleto nemen punten mee. Verstappen heeft zijn doelstelling, het behalen van P3, uiteindelijk niet kunnen behalen. Het seizoen zet zich volgende week voort in Hongarije.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties