Update | Horner krijgt bijval van Mercedes en andere teambaas omtrent matrix voor porpoising Formule 1
Formule 1

Update | Horner krijgt bijval van Mercedes en andere teambaas omtrent matrix voor porpoising

Update | Horner krijgt bijval van Mercedes en andere teambaas omtrent matrix voor porpoising

Christian Horner vindt de huidige reglementen rondom porpoising en de vloeren onduidelijk verwoord. Volgens de teambaas van Red Bull Racing moeten de regels duidelijker opgeschreven worden. Aankomende vrijdag komen de teambazen en andere belangrijke spelers in de Formule 1 bij elkaar om te praten over de opgestelde technische richtlijnen van de FIA. Volgens Horner zijn deze richtlijnen niet nodig, aangezien team hebben laten zien dat ze zelf de problemen kunnen oplossen.

De FIA heeft technische richtlijnen opgesteld omtrent de verticale schommelingen van de auto's. Hierbij wordt er ook gekeken naar de plank aan de onderzijde van de bolides. Deze mag maar voor twee millimeter doorbuigen, maar dat staat in de reglementen niet heel duidelijk opgesteld, aangezien er slechts wordt gekeken naar de voorzijde van de vloer. Er worden geen metingen gedaan rondom de plek waar de coureur zit, waardoor enkele teams de grens hebben opgezocht in hun design.

Red Bull en Ferrari zouden immers een plank hebben die te ver doorbuigt. Volgens Horner ligt het vooral aan de reglementen zelf. 'Dat is nou juist het probleem, niet? De reglementen moeten gewoon kristalhelder zijn', wordt de Brit geciteerd door The Race. 'We hebben telkens te maken met encyclopedieën die soms veel te lastig zijn om te begrijpen. Bovendien kan je niet bedoelingen hebben met de reglementen, het moet gewoon duidelijk zijn. Bij de aankomende commissievergadering zullen we veel bespreken, dus misschien is twee uur niet genoeg.'

Horner tegen technische richtlijnen

De eerder opgestelde technische richtlijnen omtrent porpoising zouden vooral het team van Mercedes raken. Nu lijken ook Red Bull en Ferrari de dupe te worden, maar daar is Horner het niet meer eens. 'We moeten het ook over het proces hebben, want technische richtlijnen mogen niet gelijk zijn aan reglementswijzigingen. Daar heb je een heel proces voor. We moeten nu gaan kijken naar het belang van de richtlijnen. In de race leek er haast geen porpoising te zijn, dus het lijkt erop alsof teams het zelf op kunnen lossen, en dus zijn de technische richtlijnen niet nodig', aldus de Red Bull-teambaas.

Update 14.30u (05/07) | Horner krijgt bijval van Mercedes en andere teambaas

Christian Horner heeft bijval gekregen omtrent zijn uitspraken over de technische richtlijnen van de FIA. Het bestuursorgaan probeert porpoising tegen te gaan, en heeft daar aan matrix voor bedacht. Echter zijn enkele teams niet blij met de tussenkomst van de FIA. 'Wat komt hierna? Een regenmatrix die ons dwingt om over te stappen van slicks naar intermediates als er een bepaalde hoeveelheid regen gevallen is', wordt een niet nader genoemde teambaas geciteerd door Motorsport.com.

Ook Mercedes geeft de teambaas van Red Bull Racing bijval. Andrew Shovlin weet zelf ook niet of de FIA wel moet ingrijpen met een matrix. 'Het punt dat wij duidelijk hebben gemaakt aan de FIA, en we zijn groot voorstander van hun pogingen, is dat wij deze problemen zelf op kunnen lossen. Om eerlijk te zijn is die matrix van de FIA voor ons geen afleiding. We hopen dat wij, waar ze ook mee komen, binnen de grenzen vallen. We willen de auto gewoon afstellen zoals wij willen', aldus de ingenieur van Mercedes.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws