Update | 'Mercedes met compleet hernieuwde vloer voor W14, team wil gewicht flink verminderen' Formule 1
Formule 1

Update | 'Mercedes met compleet hernieuwde vloer voor W14, team wil gewicht flink verminderen'

Update | 'Mercedes met compleet hernieuwde vloer voor W14, team wil gewicht flink verminderen'

Mercedes heeft de problemen met porpoising volledig weten op te lossen, ondanks dat de bolide nog stuiterde tijdens het Grand Prix-weekend in Abu Dhabi. Het team begrijpt het fenomeen zelfs zo goed dat het weet hoe het porpoising moet opwekken, stoppen en simuleren. Door de recente prestaties van de renstal zal Mercedes ook niet afwijken van het huidige concept van de bolide. Er zijn echter wel enkele andere belangrijke veranderingen die worden aangebracht aan de auto.

De geluiden over Mercedes aan het begin van het seizoen waren of heel positief of juist heel negatief. Het concept van de W13 was volgens de simulaties in Brackley pijlsnel, maar dat moest zich ook vertalen naar het circuit. Porpoising gooide echter roet in het eten voor Mercedes. Het team moest zijn eerste maanden spenderen aan het oplossen van dit probleem. 'Het aerodynamische stuiteren is opgelost, aangezien het team het steeds meer is gaan begrijpen', schrijft het Italiaanse Formu1a.uno.

Daardoor zag het team van Mercedes ook dat er meer performance kwam. Toch leek het in Abu Dhabi weer de kop op te steken. Lewis Hamilton klaagde gedurende het raceweekend over het stuiteren van de auto, maar volgens Formu1a.uno was het de bedoeling dat de W13 stuiterde. 'Hamilton kreeg specifieke onderdelen die het stuiteren moesten opwekken. De realiteit is dat Mercedes weet hoe ze porpoising moeten opwekken, stoppen en simuleren.'

Mercedes past concept niet aan

Het feit dat de auto van Mercedes in 2022 niet competitief was, suggereerde dat de renstal mogelijk af zou stappen van het sidepodloze concept. De Duitse formatie lijkt zich echter vast te gaan houden aan het concept. 'De W14 zal niet afwijken van het aerodynamische concept van de vorige auto, ondanks dat er significante veranderingen zijn aan bijvoorbeeld de ophanging.' De W14 zal dus hetzelfde uiterlijk hebben als zijn voorganger, maar Mercedes hoopt natuurlijk wel op meer performance in 2023.

Update 11:20u (04/01) | 'Mercedes met compleet hernieuwde vloer voor W14, team wil gewicht flink verminderen'

Het team van Mercedes heeft voor het nieuwe seizoen de vloer van de auto aangepast. De onderzijde van de bolide wordt verstevigd, waardoor de effectiviteit van de vloer wordt vergroot en de flexibiliteit van de vloer wordt verminderd. Hierdoor wordt de auto in eerste instantie wat zwaarder, maar Mercedes heeft ook keihard gewerkt aan het verminderen van het gewicht. Hierdoor hoopt de Duitse renstal rond het minimumgewicht van 796 kilo te zitten.

Mercedes heeft al aangegeven dat het concept van de W14 zal lijken op het concept van afgelopen seizoen. De auto zal vooral aan de onderzijde flink worden aangepakt. 'De innovaties worden verstopt onder de compleet hernieuwde vloer', weet La Gazzetta dello Sport. 'De vloer zal een stuk stijver zijn, terwijl de auto een stuk lichter moet worden.' Red Bull Racing heeft in 2022 laten zien dat gewichtsvermindering zeer effectief werkt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws