Een van de meest controversiële momenten tijdens de Grand Prix van Nederland was het incident tussen Carlos Sainz en Liam Lawson. De twee raakten elkaar bij de herstart na Hamiltons crash in de Hugenholtzbocht, wat bij beide mannen een lekke band opleverde. Sainz kreeg uiteindelijk een tijdstraf van tien seconden, wat voor veel ophef zorgde.
Sainz vond de straf zelf maar flauwekul en had graag met de stewards willen praten, iets wat niet kon. Na afloop sprak hij dan ook zijn frustraties uit. Bij de Stamtafel analyseerden de mannen het incident, waardoor er veel discussie ontstond over niet alleen de regels, maar ook over hoe de wedstrijdleiding handhaaft.
Eerlijke straf
Laten we bij het begin beginnen. Richard Verschoor, momenteel actief in de Formule 2, pakte de regels erbij om te kijken of de straf wel of niet terecht was. Volgens hem, als je de regels letterlijk neemt, was de straf terecht: 'Als je letterlijk naar de regels kijkt, dan is het een straf. Hij zat namelijk voor de apex, niet voor Lawson, en dan is het dus zijn schuld.'
Toch liet Verschoor weten dat hij het niet helemaal eens is met die regel: 'Mijn racehart zegt natuurlijk dat het niks was, maar als je naar de regels kijkt dan wel. Maar het blijft een stomme regel. Het verschilt namelijk per bocht. Ik bedoel, probeer mij maar eens te vertellen waar de apex ligt in bocht één.'
Russell en Leclerc
Jan Lammers vond dat het incident tussen Sainz en Lawson een race-incident was: 'Het is een race-incident. Hij had zelfs een momentje overstuur. Als we er zo naar gaan kijken, dan had Leclerc ook een straf moeten krijgen voor het incident met Russell.' Dit was naar aanleiding van Verschoor, die de regels benoemde bij een chicane, een bochtencombinatie die links-rechts of rechts-links gaat.
'Bij een chicane kijken de wedstrijdleiders altijd naar de eerste bocht. Dus dan maakt het niet meer uit wat er bij de tweede bocht gebeurt.' Lammers benadrukte dat Leclerc officieel een straf had moeten krijgen: 'Wat je daar ook hebt, is dat Leclerc op zijn gas blijft terwijl hij buiten de baan zit. Hij pakt er geen voordeel uit, maar dat heb je daar dan ook nog.
Verschoor gaf wel complimenten aan Russell en Leclerc voor hoe ze het incident na afloop behandelden: 'Ik had gelezen wat er tijdens het gesprek was gezegd door beide mannen, en ze zeiden allebei dat er niks aan de hand was. Ik vind dat een goed voorbeeld van hoe het zou moeten gaan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Kritiek op FIA
Hierna volgde een lange discussie over de FIA, een gesprek dat inmiddels wel vaker wordt gevoerd. Er is altijd discussie geweest over de straffen van de FIA en volgens Olav Mol komt dat doordat er maar één coureur bij de stewards zit: 'Er zit maar één coureur bij en hij heeft net zo veel te zeggen als alle andere mensen.'
De voormalig Formule 1-commentator vervolgde: 'Eigenlijk zou zijn stem twee keer moeten tellen. Hij zou de beslissende factor moeten zijn. Niet per se een veto, maar meer dat wanneer het er echt op aankomt, hij de man is die de beslissing maakt.' Daarna begon de tafel over de communicatie vanuit de FIA.
Sainz was gefrustreerd na de wedstrijd, omdat hij met de wedstrijdleiding had willen spreken over het incident, maar dat niet kon. Verschoor herkende dit: 'Ik heb al een paar keer gehad dat ik langs wilde gaan bij de wedstrijdleiding en dat ik niet met ze kon praten, omdat ze geen tijd hadden.'
Rob van Gameren herkende dit probleem uit de MotoGP. De analist werkt inmiddels voor Ziggo Sport tijdens de MotoGP-weekenden en zei: 'Tot vorig jaar waren de coureurs altijd boos op de wedstrijdleiding. Hij wilde nooit praten en wist de coureurs zo boos te maken dat er genoeg waren die hem in elkaar wilden slaan.'
Hij vervolgde: 'Dit jaar hebben ze daar een nieuwe wedstrijdleider neergezet. Hij werkte tot vorig jaar in de pitstraat en is ook voormalig coureur. Hij neemt altijd de tijd voor de coureurs en wil alles rustig uitleggen. Alle coureurs zijn ontzettend tevreden, en sindsdien zijn er geen grote controverses meer.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verandering
Verschoor wist niet zeker of dat zou helpen bij de FIA: 'De wedstrijdleiding zal het nooit goed kunnen doen, dus ik weet niet in hoeverre dat helpt.' Mol wees echter naar het verleden: 'Jawel. Charlie Whiting nam altijd de tijd om rustig uit te leggen aan de coureurs waarom de wedstrijdleiding een bepaalde beslissing had genomen.'
Controversiële straffen van de wedstrijdleiding zijn inmiddels synoniem met de Formule 1. Soms vinden mensen dat de coureurs niet zwaar genoeg worden gestraft, soms juist te zwaar. Regels worden te streng gemaakt, waardoor rijders nauwelijks nog kunnen racen. Velen hopen dan ook dat hierin in de nabije toekomst verandering komt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties